Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
I EU körcykeln används knappast hela registret i Saabs dieselmotor på 180 hästar. Därför skulle en svagare motor få samma utsläpp. Körcykeloptimerade motorer helt enkelt. Start/stop har enbart kommit till för få ner förbrukningen i EU körcykeln och därmed bli miljöklassad, för de dieselbilar som råkar hamna straxt över 120 g. Det ger mycket lite skillnad i verklig förbrukning. Dieselarna har ytterligare parametrar som förbukar bränsle om man inte tar någon hänsyn till alls vid körcyklen. Och detta ligger till grund för att skattesubventionera en dieselbil. En stor bluff helt enkelt.
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering
Användarvisningsbild
av FWH
XC90_Executive skrev:Fast det är riktigt, riktigt svårt att sänka utsläppen så mycket....
Visst, men för 20 år sedan hade man sagt att det var omöjligt.
av Steff 99
Men det går, det visar man när lagstiftaren sänker gränsen så tar det inte lång tid innan man lyckas att komma ned till de utsläppsgränser som det lagstiftats som gräns för miljöbil.
Fördelen är att man också minskar bränsleförbrukningen det blir även ett bättre tillvaratagande av resursen som man förbränner.
av MattiasD
Som sagt - knappast förvånande. Skicklig optimerat för EU körcykel. I verkligheten är skillnaden med all säkerhet stor.
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Håller med Executive - Eller rättare sagt - det går om du har en litel/lätt bil eller alternativt en motorsvag bil.

Men en 1,4 tons V70 där vi köpare "förväntar" oss en viss acceleration och minst 150-180 hästar så går inte ekvationen ihop med dagens teknologi. Men som jag skrivit i några andra trådar så sade man när jag var på besök hos Vovocars förra våren att det skulle komma en dieselhybrid 2012. En 205 hästars D5 med 2 st 50 hk elmotorer integrerade i hjulupphängningen. Då kom du tom långt under 100g/km. Det var någonstans runt 0,2-0,3 l/mil det handlade om.

Volvocars har redan meddelat att konceptet kommer på V60 också men då med totalt 75 hästars elmotorer i stället för de 100 hk i V70. Dock har jag inte hört något mer så jag gissar att detta introduceras senare än själva faceliften MY12. Den kommer nog bli snuskigt dyr också men prestandamässigt så borde den klara av T6:an med lite råge. Elmotorerna har ju maximalt vridmoment redan från 0 rpm ;)
av perhall
MattiasD skrev:I EU körcykeln används knappast hela registret i Saabs dieselmotor på 180 hästar. Därför skulle en svagare motor få samma utsläpp. Körcykeloptimerade motorer helt enkelt. Start/stop har enbart kommit till för få ner förbrukningen i EU körcykeln och därmed bli miljöklassad, för de dieselbilar som råkar hamna straxt över 120 g. Det ger mycket lite skillnad i verklig förbrukning. Dieselarna har ytterligare parametrar som förbukar bränsle om man inte tar någon hänsyn till alls vid körcyklen. Och detta ligger till grund för att skattesubventionera en dieselbil. En stor bluff helt enkelt.
VIlka parametrar med dieselmotorer? Gäller de inte för bensin...? Du har säkert helt rätt, jag kommer bara inte på vilka du menar.../PH
av SuddenR
För er som tänker beställa V70 R Design. Det sämsta med denna är faktiskt fälgarna/däcken som är överdrivet extrema och det blir dyrt och stötigt. Den är redan påtagligt fastare än en vanlig V70.

Tips! Man kan faktiskt beställa den med 17" 225 däck istället från fabrik vilket jag gjorde

Har även sett trådar kring dra el till GPS. På Bilia fixade de detta på ett litet kick med att ta ström från cigg utag!

SuddenR
Användarvisningsbild
av FWH
SuddenR skrev:För er som tänker beställa V70 R Design. Det sämsta med denna är faktiskt fälgarna/däcken som är överdrivet extrema och det blir dyrt och stötigt. Den är redan påtagligt fastare än en vanlig V70.

Tips! Man kan faktiskt beställa den med 17" 225 däck istället från fabrik vilket jag gjorde

Har även sett trådar kring dra el till GPS. På Bilia fixade de detta på ett litet kick med att ta ström från cigg utag!

SuddenR
Vad har detta med MY12 faceliften att göra?
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 40
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]