Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På nåt stället här på forumet har jag läst att 2.4D 163hk skulle vara nedtrimmat D5, 185hk!
Båda har PF. Men är det verkligen bara mjukvara som skiljer dessa två?
japp bara mjukvara som skiljer du får exakt samma effekt i en polestar optimerad 2,4d som i en d5
för att dom ville de :shock:
140hk bensin och 170hk bensin är osso samma maskin bara mjukvara som skiljer
t3 och t4 på v60 är oxå sama maskin mjukvara där med detta är inget ovanligt i bilvärden blir ju ganska mycke billigare och bara strypa ner en motor elektroniskt än och börja ändra på hårdvaran
Det ideala för en biltillverkare vore om de kunde ha samma hårdvara för alla konfigurationer, tänk vad enkel tillverkningen skulle bli. Sen kan man vänta med slutkonfiguration av motorstyrka, multimediaprylar mm till sekunden innan bilen lämnas över till kunden.
Olika marknader har olika skatter o andra avgifter. därför vill vissa marknader a en maskin på 163hK
Det är klart mycke billigare ett strypa en motor elektronsikt till 163, än att bygga en helt ny maskin.

Sen finns det andra maskander som går på cylindervolym m.m.
I sverige skatar vi efter vikt.
CarMan skrev:Det är klart mycke billigare ett strypa en motor elektronsikt till 163, än att bygga en helt ny maskin..
Sedan kan man undra varför den strypta skall vara billigare. Det är samma tillverkningskostnad, men den strypta har sannolikt kostat några utvecklingstimmar extra...

Jag är kanske ensam om att ta betalt av mina kunder utifrån vad varan kostat att producera?

CarMan skrev:I sverige skatar vi efter vikt.
Inte nu längre...

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]