Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Larryd5
Hej!
Jag skall upp till OBD tuning i Karlstad och fixa mitt kombi instrument i min Volvo v70 D5 från 2002.
Jag funderar på att även på att"uppdatera" programvaran till motorn för att få lite mer vrid och hästar.

Är det någon som testat detta på OBD? Hur påverkar detta bränsle förbrukningen?

Mitt mål är inte att ligga och "hårdköra" dieselmaskinen (då skall man ju ej ha D5 om man vill köra race) utan mitt mål är att få ner bränsleförbrukningen, samt en lite roligare bil att köra.

Någon som testat denna "uppdatering" av programvaran?
Mvh Daniel
Jag hoppas ska kunna svara nästa vecka. Iaf ang trimmet.
Larryd5 skrev:Hej!
Är det någon som testat detta på OBD? Hur påverkar detta bränsle förbrukningen?
Mitt mål är inte att ligga och "hårdköra" dieselmaskinen (då skall man ju ej ha D5 om man vill köra race) utan mitt mål är att få ner bränsleförbrukningen, samt en lite roligare bil att köra.
Någon som testat denna "uppdatering" av programvaran?
Mvh Daniel
Jag tror du gör ett bra val.
Firman OBD-Tuning GmbH har varit med på fältet under lång tid som bl.a. programmerare inom bilindustrin, och de har mycket bra vitsord ute i Europa.
Deras Flashbooster har samma tillvägagångssätt som BSRs PPC, men till ett bättre pris.
En bekant åt mig köpte en OBD Flashbooster till sin D5 och han är riktigt nöjd.
Bilen går nu riktigt bra. Det extra vridet kommer starkt och jämnt, och hans soppaförbrukning
sjönk vid normal körning!
Han tråkar mig rätt ofta då min original V70 är rejält slöare och tar mer soppa än hans.. :(
av Larryd5
Det låter bra! Jag har också bara hört positivt om OBD tuning. Gubbarna som arbetar där är väldigt trevliga och verkar mycket duktiga på trimning.
Jag skall dit nästa vecka, och då blir det att "hotta" upp maskinen lite.
Jag återkommer och skriver, nästa vecka när bilen har den nya programvaran.

Mvh Daniel
Nu har jag själv funderat på att ”uppgradera” min bil och då är jag självklart intresserad om vad som jag matar min bil med. Det finns för mycket blaj på markanden idag...
Jag ringde helt sonika direkt till tillverkaren OBD-tuning GmbH i Tyskland och frågade en av konstruktörerna om några viktiga punkter jag ville veta, om t.ex. anpassning inom tillverkartolerans, momentanpassning vid bl.a. växling och övervakning och regenereringen av partikelfiltret, mm.
Svaren jag fick gjorde mig lugn.
Kunnigt folk må jag säga, finns för få kvar av den skolan idag. :D
Visst turbotrycket höjs en aning men eftersom dieslar jobbar med lkuftöverskott redan nu så måste mer mängd bränsle in i motorn. Man höjer då bränsletrycket mm. Detta gör också de sk dieselboxarna som finns men dessa skitlådor skall inte sitta i en mordern diesel. Ett prog har fler säkerhetsspärrar som undviker att din motor ska haverera. En box har bara oftast en laddtrycksspärr.

Ja. EXC betyder helt rätt att något &au[…]

såg nu finns 342..hmm undra vad det är

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]