Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emty
#4813
Hej,,,

Har precis skaffat mig en V70n -01 2,4T 262 hk (BSR).
Går jätte bra... Men har alltid kört Audi så det var lite omställning, börjar bli otroligt nöjd ;) Men ja har två frågot till er som kan:

Hur byter jag växelspaksknopp? Sitter som berg :(
Hur byter jag instrumentbelysningen bakom mittkonsolen? Har massa olika färger där (vitt, gult, grön), ska väl bara vara grön eller?
Är det svårt att ta bort konsolen eller delar av den?

Mvh nöjd volvo ägare!!!
Användarvisningsbild
av Whisky
#4872
Taskigt med svar har du fått...

Jag har bara delvis rivit mittpanelen och bara det var f-n inte gjort på en kafferast... Vilket leder till att det förmodligen skulle krävas en smärre uppsats här. Kanske någon mer kunnig kan göra en lätt beskrivning? Ett tips annars är att du skaffar fram Volvos monteringsbeskrivningar över ECC och stereo etc.

Då till det (för mig) mer intressanta! -Hur byta växelspaksknopp på dessa bilar? Jag ska nämligen också snart göra denna delikata operation! (HMM) Efter vad jag hört så måste man såga isär den gamla knoppen och spräcka en låsring med en avbitare/hovtång!!! Stämmer verkligen detta? Måste man bruka våld och sabba den gamla knoppen? :-O)

Kom igen nu alla med erfarenhet, Volvomekare, proffs och amatörer! Sprid edert ljus över oss okunniga stackare! (W) :wink:
Användarvisningsbild
av Whisky
#4915
SJÄLV ÄR BÄSTE DRÄNG! :wink:

Fick den nya knoppen idag... Med bruksanvisning! Inget sågande, inget våld.... Hur enkelt som helst!

Har jag en bra dag framöver kanske jag kan skanna den och skicka till någon behövande... :roll:
Användarvisningsbild
av greeeken
#4917
Och hur gjorde man då :D
Användarvisningsbild
av Whisky
#4928
greeeken skrev:Och hur gjorde man då :D
*SUCK* :roll: :wink:

Tag bort "pennhållarpanelen" (under ECC), lyft upp sargen runt damasken genom att trycka in spärrarna framtill. För upp damasken med sargen en bit upp över knoppen. Tryck in spärrana på den svarta låsringen med en polygrip och dra den neråt tills den lossnar. För ner damasken så växelföraren frigörs. Dra loss knoppen rakt upp (ta i ganska rejält).

Tryck dit den nya knoppen (ordentligt). För upp damasken (med sargen) ända mot roten på knoppen så den kläms fast mellan knopp och ring. Tryck upp låsringen och vicka/vrid den på plats tills den låser. Sätt tillbaka sargen ocn "pennhållarpanelen". Klart!

Beskrivningen täckte även byte av knopp på automatlåda, men det tänker jag inte rapa upp eftersom jag inte gjort det själv! :twisted:
av Emty
#4987
Tack ska ni ha, massor!!!

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]