Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ampej
Hej och tack för ett underbart forum.

Nu har jag köpt en 240 som börjat bete sig lite udda.
När jag ska starta den kall måste jag gasa en hel del för att motorn ska hoppa igång och sen dör den direkt när jag släpper gasen, detta händer även när motorn är varm.
Tex som i dag så fick jag gasa en hel del för att inte motorn skulle dö men när jag la in D så orkade den inte riktigt rubba bilen, när den vart lite varmare så stannade jag för att tanka och samma veva när jag skulle iväg igen.
Sen en annan rolig sak är att när motorn ska starta så rör sig hastighetsmätaren i takt med att startmotorn drar runt.
Sen under färd i runt 60kmh och upp låter det ifrån motorutrymmet, som att man slår ihop 2 metall pinnar eller nåt liknande.

Skulle vara tacksam om någon kunde förklara vart tomgångsskruven sitter och sen vad det kan vara för fel.

Mvh Ambjörn
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Vilken modell av 240, vilken motor och är det förgasare eller insprut?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av vangabo
sitter på insuget. Efter förgasaren så säga. Den justerar du tomgången med. Jag skulle kolla så att membramet i förgasaren inte är slut. Hörs nästan som det. Jag hade fel på min tändning dessutom å då går bilen illa. mätte med stoboskop å den visade 0 grader istället för 7 grader. Du kan ju kolla tändningen med.
av Ampej
Nu har jag kollat på förgasarmembranet och jag såg inga sprickor eller nåt på den. Provade att skruva på tomgångsskruven men det hände ingenting då. Jag vet inte riktigt vad jag ska byta för någonting men om någon har tips på vad som kan orsakar dessa symptom så säg till.

Trögstartad, måste trampa in gasen hela tiden för att få igång den och sen stå på tomgång i några minuter.
Skakar till runt 70 och 90.
Tomgången är så låg att den nästan dör trots att bilen är varm.
Händer ingenting när man ändrar på tomgångs skruven.
Detta är allt jag kommer på just nu.
Användarvisningsbild
av vangabo
Ja kolla den genom att ta väck sladden. Den ska dö direkt för då vet du att den funkar. Men kolla tändningen oxå. Den ska vara 7 grader. Min va på 0 grader och gick som en kratta på tomgången å skakade en hel del. Sen berodde skakningarna på att växellådskudden va av. Men vet inte hur de ser ut på en automatare :S
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]