Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DaveC70
Har något knas med ECC-anläggningen i bilen. När jag köpte bilen var kupéfläkten trasig, satte i en annan fläkt men märkte att fläkten dånar mycket mer än den gör i t ex min C70 (med likadan anläggning i). Jag tycker dessutom att det inte blir samma "flås" i V70:in som i C70:in, trots att fläkten dånar mer i V70:in än i C70:in.

Har provat med samma fläkt i båda bilarna och det dånar mer i V70:in iaf. :???:

Till saken hör också att de båda två röda lysdioderna i "AC ON/OFF-knappen" samt "Frisk/returluftknappen" blinkar under en liten stund när man slår på tändningen. Jag förstår att något är fel i systemet, kan det vara så att något spjäll har fastnat och därför leder luften fel/inte alls och att det är därför det dånar?

Man hör iofs att spjällen ändras (man hör elmotorn där inne) när man ändrar på "luftreglaget".

Som om inte det var nog så verkar högra sidans temp-reglerare ha sagt upp sig. Jag tror det blåser samma temp på högra sidan oavsett vad man har högra tempreglaget inställt på. I höstas blåste det hela tiden varmt/ljummet och nu i vinter har det upplevts som att det endast blåser kyligt. I en 25 grader varm bil kan ju t ex 17 grader kännas ljummet när man fösöker få ner tempen med AC:n, nu i vinter kan ju också 17 grader kännas kyligt när man fösöker få upp värmen i kupén... Detta är bara en teori från min sida, men tempen ändras iaf inte när man vrider på vredet. :???:

Nåja, kul att få mecka lite iaf, alltid lär man sig nåt. :wink: Tror ni att det är själva manöverpanelen/enheten som är kaiko eller kanske nåt helt annat? AC:n kyler finfint om det har nån betydelse för felsökningen. Kan man läsa av felkoder från ECC-enheten eller kan man bara konstatera att nåt är fel?

Stort tack i förväg!
MVH
David vol:-)
Användarvisningsbild
av taxi
Täppt kupefilter kan säkert få fläkten att dåna, har du kollat det? Kan du kolla felkoder så är det nog bra också, den lär sätta kod på ett spjäll som inte fungerar som det ska.
Användarvisningsbild
av DaveC70
taxi skrev:Täppt kupefilter kan säkert få fläkten att dåna, har du kollat det? Kan du kolla felkoder så är det nog bra också, den lär sätta kod på ett spjäll som inte fungerar som det ska.
Har inte kollat kupéfiltret, tack för det tipset! Ska kolla på det imon. Ja, det var det där med felkoderna. Min fråga var lite ställd så att jag undrar hur/var man läser av dem, antar att jag uttryckte mig lite oklart. :) Är det via vanliga diagnosuttaget eller läser man ECC-koderna separat nån annanstans?

Stort tack för sitt svar!
MVH
David
Användarvisningsbild
av DaveC70
taxi skrev:Täppt kupefilter kan säkert få fläkten att dåna, har du kollat det?
Tänka sig vilket fantastiskt forum detta är, man får alltid bra svar! :-)-) Nu får jag inte in bilderna i inlägget av nån anledning, får länka till dem istället.

Var ute och skulle kolla av kupéfiltret nu...
¤ Filtret var visst inte utbytt igår... Började bli orolig för hur filtret såg ut.
¤ Mina farhågor besannades tyvärr...
¤ Jag började tömma ur filtret genom att slå det mot ett staket.
¤ Jag fick det någorlunda rent.
¤ Dammsög ur filtret och fick det hjälpligt rent, ska imon köpa ett nytt.

Köpte bilen i september, märkligt att tidigare ägare inte har bytt filter sen -03, all övrig service är skött exemplariskt.

Tack för hjälpen iaf!
MVH
David

Tänkte följa upp denna. Det var min regu[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Jag tvivlar på att rapsoljan är ditt pr[…]

Nästa elbil från Volvo?

Har fått ungefärliga prisuppgifter […]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &aum[…]