Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jymme
Har en 850 från -96 som börjat låta väldigt konstigt emellanåt, låter som att det är från nåt av bakhjulen men är inte helt säker. Ljudet kommer och går men är alltid vid låg fart, ca 0-20 km/h. Kör man snabbare än så hörs ingenting. Ljudet är ett gnisslande/sjungande ljud som låter i takt med att hjulen snurrar, dvs ljudet uppkommer varje varv som hjulet går runt. Så fort man lägger på bromsen så tystnar det!
Det låter när man kör rakt fram, men framför allt när man svänger åt vänster. Svänger jag åt höger så tystnar det.
Problemet uppkom efter att jag bytte till sommardäck, det är dock samma däck som jag använt tidigare och då har jag aldrig haft problem så det borde inte vara nåt fel på dom.

Vad kan detta vara? Har hört allt ifrån dåliga hjullager till kassa drivknutar, för hårt spänd handbromsvajer osv.
Kan tillägga att bilen varit på verkstad några vändor pga av kass handbroms, så dom har trixat rätt mycket med bromsbackar, vajer, bytt bromskivor etc. Kan något ha hänt i samband med det? Har dock haft inne den igen hos dom och bett dom kolla om de hittar nåt konstigt men det gjorde de såklart inte, allt såg bra ut enligt dom.
Tacksam för hjälp.
Har vart med om detta på en bil som lämnades in på verkstan jag jobbade på. Vi leta, trodde det var hjullagret som var slut.. Lösningen var att det var en hjulskruv som var för lång och den byttes ut och oljudet försvann
Tack för svaret, detta ska jag absolut kolla! Men lite skumt vore det ju, det är ju samma skruvar som suttit innan också. Lämnade iofs in den för att byta däcken, kan hända att dom bytte nån skruv av nån anledning och att det blev det nåt fel där. Ska kika på detta!
Har kollat skruvarna, hittar inget konstigt.
Snackade med en kille som jobbat på verkstad, han åkte med mig en bit och tyckte det lät som att det är främre bromsarna som låter. Vi plockade av däcket och han hänvisade till en kant på bromskivan som tydligen berodde på att den var sliten.Han trodde ljudet skulle försvinna om man byter bromskiva samt bromsbelägg fram.
Kan det vara så? Är ju surt att lägga pengar på att byta om det inte hjälper...
Kolla att hjulbultarna är åtdragna! Sitter dessa lösa kommer det ett liknande ljud
Har lossnat ett bakjul på en av mina bilar, bromsverkan försvann men utan personskada, bara plåt.
Senast redigerad av 1 Alfredo, redigerad totalt 0 gånger.
Hjulet sitter som det ska. Ska byta skiva och se om det löser problemet.

En mekaniker på Mekonomen trodde det kunde vara bakaxeln som är trasig. Kör en Volvo XC70. Vet inte riktigt hur jag ska göra för att kolla det!?

Tänkte följa upp denna. Det var min regu[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Jag tvivlar på att rapsoljan är ditt pr[…]

Nästa elbil från Volvo?

Har fått ungefärliga prisuppgifter […]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &aum[…]