Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ta min xc70, 17 eller 18 tum.
Så alla paket med 18” tittar jag inte på. ”Tvingad” att kör 235x55-17 på sommaren men lyckats med 215-65-16 på vintern, dvs smalare däck med rätt belastningsindex.

Stora fälgar, låg profil: dyrare, stötigare, snyggare(?), bättre när man panikbromsar på autobahn från 200 till noll (vilket inte jag gör),

Mindre fälg, större profil; billigare, bättre mot vattenplaning(kör ibland i pölar), tystare (mer luftvolym i däcket), mindre spårkänslig.

Luftmotståndet sk-ter jag i, men dyra däck jag inte tycker om… Ja, ni förstår att jag föredrar ”ballongdäcken” framför stajl-däcken. Jag bryr mig inte hur det ser ut utifrån då jag sitter inne i bilen (35000 km/år).
Senast redigerad av 1 CalleV70, redigerad totalt 0 gånger.
Jag har en 2.4D MY10 som är utrustad med Momentum business paket vilket innebär 16 tums fälgar. På vår semseterresa nu körde vi 80 mil landsväg och 5 mil stad, 2 vuxna och 2 barn och lite packing, vilket resulterade i 0,61 på datorn och 0,62 verkligt vid pumpen. Så datorn stämde nästan perfekt för min del i alla fall, jag får testa det igen sen då många andra rapporterar in stor felvisning på den.

Min bil har automatlåda.

Helt ok förbruknkng tycker jag!
CalleV70 skrev:Ta min xc70, 17 eller 18 tum.
Så alla paket med 18” tittar jag inte på. ”Tvingad” att kör 235x55-17 på sommaren men lyckats med 215-65-16 på vintern, dvs smalare däck med rätt belastningsindex.

Stora fälgar, låg profil: dyrare, stötigare, snyggare(?), bättre när man panikbromsar på autobahn från 200 till noll (vilket inte jag gör),

Mindre fälg, större profil; billigare, bättre mot vattenplaning(kör ibland i pölar), tystare (mer luftvolym i däcket), mindre spårkänslig.

Luftmotståndet sk-ter jag i, men dyra däck jag inte tycker om… Ja, ni förstår att jag föredrar ”ballongdäcken” framför stajl-däcken. Jag bryr mig inte hur det ser ut utifrån då jag sitter inne i bilen (35000 km/år).
Allt du skriver stämmer i princip med faktiskt så kan ett bredare däck vara betydligt bättre vid bromsning på vått också!
Sen har ju V70II och XC70II en tendens att vara lite mjuka i sättningen, då tycker jag att bredare däck är ok.
Är inte säker på att man ens hör skillnaden mellan 235-55-17 och 215-65-16 på normala underlag. ViBilägare testade och kunde inte finna någon skillnad mellan 16 och 17 på V70II i ljud. Den korades sedan till 2:a jämte Merca S-klass och efter Lexus LS, och då hade V70:n 17 tum.
PH
När xc90 kom, var den i tester den tystaste bilen efter VW Pathon!! En anledning var 65-profil. Mycket luft som både dämpar och isolerar vägljud. Därför uppfattar man ofta vinterdäck som tystare (eget påstående), och för min vardagskörning uppskattar jag tysta däck. Dock måste jag erkänna att mina nuvarande 235x55-17 (tror jag det är) hitentills rullat ca 5000 mil och kanske 3-4 mm kvar!! Jag är imponerad av detta.
Jag har en V70 2,4D 175hk Automat årsmodell 2010 Tankarna varierar mellan 0,55 blandat och omkring 0,65 i stadskörning. Även en Tysklandsresa med mycke autoban förändrade inte mycke omkring 0,6. Bilen har gått snart 3000mil. efter ca 2500 min sjönk förbrukningen märkbart. Jag upplever denna motor har ett mycke bättre moment i botten och går mycke tystare. Den går ca 1 dl billigare än förra V70 2006 med D5 manuel.
Jag har räknat ihop alla tankningar nu på min V70II 2,4D 175Hk aut under dom första 3000 milen
och jag hamnar då på exakt 0,80 l/milen. Helt klart märks användningen av dieselvärmare men
även utan den så måste jag säga att jag är grymt besviken på förbrukningen.
Pendlar ca: 3 mil enkel väg, 4-5 dagar/veckan med 70-110 väg.
Jag kör absolut inte "hårdare" nu än tidigare, snarare tvärsom (med åldern) och jämför med
Passat syncron med 110Hk-motorn (TDI -97) manuell och V70N 140Hk -03 manuell.
V70´n drog aldrig över litern på vintern och nu tankar jag dieseln och kan ligga nära 0,9 l/mil ibland :???:
Nu fuskar jag lite och drar in etanol i diskussionen. Tankade min FT -11 igår och jag har kört 191 mil på 258 liter etanol. Detta ger ett snitt på 1.35. Färddatorn visar 1.34. Helt ok. Mestadels kortare sträckor, enbart vinter och 17 tums vinterdäck. Fördelen med denna bilen mot min förra är ju den 6:e växeln som nästan inte har någon motorbroms alls. Lutar det lite utför så rullar bilen på utan gas och utan att sacka i fart. På förra bilen minskade farten genast på grund av motorbromsen. Det sparar många sköna droppan för oss alkisar. På tal om stora hjul så har jag 245/45(eller40) 18 på sommaren och 225/50 17 på vintern. Jag upplevde att bilen gick bättre, alltså piggare med vinterdäcken. Rullomkretsen är densamma. Det måste alltså vara lite tyngre att dra runt ju bredare det är. Tillbaka till trådens spår..

Tomas
farmerswalk skrev: Rullomkretsen är densamma. Det måste alltså vara lite tyngre att dra runt ju bredare det är.
Det är vikten på komplett hjul som gör det tungt. Det har redan nämnts i tråden. All roterande vikt faktiskt, tex bromsskivor, hjulskruv osv. Det finns ju tom lättvikts hjulskruv...
Hade en V50 2,0D MY06 för några år sedan. Samma bredd, 205, på vinter/sommardäcken. 17" sommarhjulen var rejält mycket tyngre än 16" plåtisar och det märktes i prestanda rakt fram.

Minns ett gammalt nummer av Bilsport från forntiden... Tror att det var Bilmodecenter (?) som ställde upp med bil och olika storlek på hjul. En Audi 1,9TDI Avant med 16"/17"/18" tror jag att det var. 19" var inte så vanligt då. Prestandan rakt fram påverkades rejält av större (tyngre) hjul medan det gick bättre i svängar och under bromsning.

Personligen skjuter jag mig i foten med tunga 18" på en DRIVe men vill man vara fin... Räknar dock inte med att nå utsatt förbrukning vilket ändå är en utopi...
tankande min idag, 0,62 verklig förbrukning och 0,53 enligt färddatorn.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]