Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rojo8515
Vad kör ni för lufttryck i XC60 med dubbfria vinterdäck? Volvoverkstaden jag fick mina däck monterade hos hade 2,3 kg vilket jag tycker är lågt. Det visade sig även på bränsleförbrukningen. Nu fyllde jag på rejält upp till 2,9 kg och spar nästan 0,5 dl per mil.

Kan tänka mig om det är riktigt halt så kan ett lågt lufttryck ge bättre fäste. Kanske lite bättre komfort också.

Undrar vad "optimala" lufttrycket är i däcken, skulle jag köra 3,5 kg minskar nog inte förbrukningen så mycket mer.
Vad är det för dimension?

Jag har Cratus + Nokain Hakka R SUV 235/60 18". Tyckte att den kändes lite vinglig, så jag kollade lufttycket för ett par dagar sedan. Var ungefär 2,4-2,5. Jag slängde i till ca 3-3,1. Nu känns den betydligt mycket bättre!

Sommardäcken som är 255/45 R20 har jag minst 3,2 i!
av Biffen
Detta var spännande! Kör med 2,5 nu och har 0,73 i snitt (D3/FWD/auto-chippad). Skall pumpa direkt till 3,0 och se. En grej är att bilen går så himla bra nu, mjukt men ändå fast. Vi får se.
Testat lite olika lufttryck nu, från 2.3-3.0 och tycker att komforten blir lite sämre om jag kommer över 2,7 bar. Nu har jag R-design AWD automat som är lite hårdare från början förstås. Och med dessa hemska isvägar och tvättbrädor är det skönt med lite mjukare däck.
Verkar inte påverka bränsleförbrukningen så mycket över 2.7 bar. Betydligt mer påverkar fart över 110 eller takräcke. Enligt färddatorn har jag lyckats komma ned på 0.68 när jag håller mig under 100 km/h på landsväg. Det ökar till 0.95 vid 140 km/h

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]

Tack för ditt svar Erik Å Känns ka[…]

Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]

Har du ingen lastbalanserare till GARO boxen? Jag […]