Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag fått problem med V70 2,5T -99. Den tänder ETS lampan plus motorlampan och varvar endast upp till 1500 varv och på tomgång går den inte på alla cylindrar. Var inne på mekonomen verkstad och lästa ut felkoderna dock var mekanikern rätt frågade då han fick upp hur många felkoder som helst sa han och han kunde inte nämna något utstickade utan trodde mer på ett kontaktstycke som skulle kunna vara boven i dramat. Först var alla felkoder tillfälliga sedan permanenta enligt han. Jag pratade endast med honom på tele. Det går inte att köra med bilen.

Någon som har några ideer på fel? Tror jag ska beställa en felkodsläsare. :mrgreen: känns som detta kan bli en lång historia!
Senast redigerad av 1 stänkarn, redigerad totalt 0 gånger.
av stänkarn
felkoder som kom tillbaka efter radering

644A Omställningsventil kamaxel, felaktig signal, intermittent
4050 Bränslenivågivare, felaktig signal, intermittent
9190 Gasspjällstyrenhet, Felaktig funktion, intermittent
903C Gasspjällstyrenhet, Felaktig funktion, intermittent
903F Gasspjällstyrenhet, Felaktig funktion, intermittent
91F0 Gasspjällstyrenhet, Felaktig funktion, intermittent
280A Främre lambdasond, orimlig signal. Permanent
Ja det var några felkoder, ska se om jag kan hjälpa dig tyda dem någorlunda.

ECM-280A Främre lambdasond. Felaktig signal. Permanent fel, B5254T
Mest troligt att det är fel på sonden, eller kablaget dit. Alternativt att du har något läckage på avgassidan.
Felkoden kommer tydligen när värdena från den främre och bakre sonden inte överensstämmer med varandra.
Felkodsinformation
Spoiler »
Felaktig signal. Permanent fel
Spoiler »

Gasspjället sedan har ju en mängd koder, ibland så kan flera koder uppkomma till följd av en annan kod, när jag läser dina koder så hittar jag att ett troligt "rotfel" är koden ECM-9190.
Vad som är viktigt till en början är att du laddar i den senaste mjukvaran till ditt gasspjäll, denna justerar villkoren för när koder sätts. På så sätt tillåts mer "fel" innan en kod kommer. Problemet idag är att om du får en felkod så går bilen in i skyddsläge och du får dålig gasrespons och bilen går knapp att köra.
I samma vända bör du ta ner och göra rent spjället grundligt så att det löper fint.

Dessutom kan du se om du har en vit etikett eller gul på ditt spjäll. Den vita har en lite anorlunda intern konstruktion som sägs ge upphov till problem förr eller senare. I slutändan kan det alltså vara tvunget med ett byte av hela enheten om ny mjukvara inte hjälper.

ECM-9190 Spjälläge. Felaktig ström, B5254T
Spoiler »
ECM-91F0 Spjälläge. Felaktig ström, B5254T
Spoiler »
Sedan lite info om de andra koderna
ECM-644A Omställningsventil kamaxel. Långsam reglering/Felaktig signal. Intermittent fel, B5254T
Spoiler »
Lite olika från verkstad till verkstad verkar det som.
Men runt 500-1000 kronor beroende på hur mycket uppdateringar som skall in.

Tänk på att om du köper ett begagnat spjäll så kan det hända att du behöver ladda om det också för att det skall fungera med din bil.
Att uppdatera mjukvaran är bara en temporär lösning som ökar toleransen mot störningar i spjällets mjukvara. D.v.s. förr eller senare kommer du få samma problem igen och då är det bara nytt spjällhus som gäller. Att köpa ett nytt på Volvo känns riktigt fel då det dels kostar runt 7000kr och dels har samma konstruktion som ditt nuvarande spjäll, vilket innebär att det bara är en fråga om tid innan man får göra om allt igen. Spjällen med gul etikett är lite bättre men har ändå samma grundläggande konstruktion som inte håller. Atech2's spjäll har ju kontaktlösa lägesgivare och dessa ska då inte kunna slitas, till skillnad från de som sitter i orginalkonstruktionen.

Har hört om några där Atech2's spjäll fungerat perfekt och om någon där det inte fungerade. Men i det fallet så var det inget problem att returnera spjället och få pengarna tillbaka.

Fick underkänt på fästet för […]

Hej! Jag har ett märkligt problem med min V[…]

Råd vid punktering

Pumpa och kolla trycket efter en halvtimme innan d[…]

EX60

Jag har byggt flera stycken. Det stör mig at[…]