Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kallemarx
Rengöring av AC-systemet på Volvo går på ca 1200 kr. Det går också utmärkt att fixa problemet själv genom att spreja utspädd klorin (1/4) i luftintagen samtidigt som du låter kupéfläkten gå några minuter.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kör inte klorin eller virkon i ACn för det är aggresivt mot lättmetallen i evaporatorn.

Bättre med Airko Kleen från CRC tex ....

Bild

PS, byt kupefiltret på samma gång. DS
av Tartryffel
Jaha, och att det började lukta just efter att han trampat i kattskit har ingen betydelse nu längre? Trots att han har AC:n på auto hela tiden och inte kör korta sträckor.
Har du provat VolvoB20:s tips om att bara köra på ruta + panel osv?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tartryffel skrev:Jaha, och att det började lukta just efter att han trampat i kattskit har ingen betydelse nu längre? Trots att han har AC:n på auto hela tiden och inte kör korta sträckor.
Har du provat VolvoB20:s tips om att bara köra på ruta + panel osv?
Det behöver bara finnas mikroskopiskt skit kvar som man missat nere vid golv/matta/pedal för att det ska lukta grymt när man blåser på det med "golvvärmen" i kliman.
Användarvisningsbild
av Gurra82
har provat att blåsa på golvet och rutan osv, det blir inte bättre, pratade med en på jobbet som upplever samma lukt i sin bil ibland (han har en V70 D5 -08 summum) Jag har funderat om det alltid luktat så där konstigt ibland, för det är inte alltid. Konstigt är det iaf.
av Cox
Är du säker på att ingen katt gjort sina behov i luftintaget, hände mig på en bil utan ac. Det gick åt många flaskor Ajax klorin avfettning innan jag fick bort den odören....
Köpråd volvo s60 t5

Hej! Har hittat en volvo s60 t5 som jag är li[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]