Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av nallegustafsson
Tjena!
Har en 855 GLT -97. motor: B5254S (20 ventiler).
Bilen går perfekt när den är kall men när man kört ca 5 – 10 min börjar den gå riktigt illa. Misständer, rycker och hoppar i motorn.
Läste av felkoder när motorlampan började lysa och dom säger misständning på 2an och 4ans cylindrar.
Har bytt tänddelar.
Nu sist jag provade den gick den dåligt direkt när den var kall och tillslut sa det poff och det rök som värsta eldsvådan under huven. Öppnade försiktigt men ingen brand och ingen aning om vart röken kom ifrån. Testade att starta igen och då gick den som en klocka igen! Men när den blev varm så var det samma skit igen. Dock har inga nya felkoder dykt upp än.
Så, någon som har nån ide om vad det kan vara?
av *pettson*
nallegustafsson skrev:Tjena!
Har en 855 GLT -97. motor: B5254S (20 ventiler).
Bilen går perfekt när den är kall men när man kört ca 5 – 10 min börjar den gå riktigt illa. Misständer, rycker och hoppar i motorn.
Läste av felkoder när motorlampan började lysa och dom säger misständning på 2an och 4ans cylindrar.
Har bytt tänddelar.
Nu sist jag provade den gick den dåligt direkt när den var kall och tillslut sa det poff och det rök som värsta eldsvådan under huven. Öppnade försiktigt men ingen brand och ingen aning om vart röken kom ifrån. Testade att starta igen och då gick den som en klocka igen! Men när den blev varm så var det samma skit igen. Dock har inga nya felkoder dykt upp än.
Så, någon som har nån ide om vad det kan vara?
Har du EGR på din bil? OM du har det, lossa vacumanslutningen till EGR ventilen vid EGR omvandlaren. Plugga röret in i omvandlare. Se om bilen går annorlunda då.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Är du helt säker på att det där inte är "ventilen" till sekundärluftpumpen?
/Kalle
av *pettson*
Det där är inte EGR ventilen. Det är precis som andra sagt pulsair ventilen.
EGR ventilen hittar du under insuget.
Användarvisningsbild
av nallegustafsson
Har varit iväg och tittat på bilen igen.
Finns ingen EGR på den!
Dessutom har den börjat läcka olja nu. det gjorde den inte förut.
Var inne på service vid 225 000 km för ett år sedan och då gjordes rengöring av vevhusvent, byte av stift mm.
Om det kan vara till någon hjälp så har den reg.nr: JDC618.
av Black855power
nallegustafsson skrev:Någon som har någon mer ide?

Samma symtom som jag hade, blev nästan tokig av detta problem, sen fick jag reda på att det var kondens i fördelaren. alltid värt att kolla:) min gick bra med när den var kall sen när den gått ett tag så började den gå dåligt om man hörde att den inte gick på alla cylindrar. sen började motorelektronik lampan tända sig, fick samma felkoder med. kolla fördelaren mitt tips. kan säga att jag hade precis bytt, fördelare, rotor, och tändstift, ändå hade jag problem med misständing.
Trasig pump? Rapsolja?

..Ska köra bilen och varva den lite igen. S[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]

Kupevärme

Skillnaden är att ECC har ett vred med temp[…]