Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag tror att fläktmotståndet är felet. När det är trasigt så går fläkten bara på högsta farten. Jag vet inte hur det är på 900-serien men är det lika som 700-serien så sitter det på fläktmotorn som sitter under instumentbrädan höger sida ovanför fotutrymmet
Det är två separata delar.
Men om du har ECC så är det inte motstånd, utan en effektenhet.

På motståndet går det att byta en termosäkring i stället för att byta hela. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 1-88&toc=0
Bild

Oavsett vilket du har så kan orsaken vara att fläkten går trögt och drar för mycket ström, så det är inte fel att ta loss den också när du ändå är där och rotar.
Jag vet inte, men på min 240 fick jag höra att det var sinnessjukt jobbigt att byta fläkt, så jag lyfte bort reglaget och köpte mig motsånd på elfa för 8 kr för 2 st och drog kablaget så kabeln som var på fult läge fördelade sig till läge 1 där det satt 2 motsånd och läge 2 där jag hade satt ett motstånd och läge 3 utan motstånd. simpelt ja, dock så bör de kylas ner lite, så jag drog extra lång kabel och la den i en ip55 klassad kopplingsdosa (elektriker) under spoilern med urborrade hål för kylning. Funkade hur fint som helst
Kan bekräfta samma fel och samma lösning beskriven ovan. Dvs termosäkring trasig. Ny på Elfa för ca 40 kr var lösningen.

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]