Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Min 945 från -93 startar inte! Bytte huvudbränslepump och slangen mellan bränslepump och filter igår. Bilen startade klockrent igår flera gånger och jag kollade noga att det inte var något läckage. Idag så startade inte bilfan! Man hör att bränslepumpen surrar till när man slår på tändningen, startmotorn går igång och bilen står och hostar men startar inte. Har aldrig varit svårstartad annars, vad kan ha hänt?
Prova med startgas, om den startar OK då så kan vi nog säga att vi skall leta vidare när det gäller bränsleförsörjningen. Om bilen däremot inte startar med hjälp av startgas så ligger nog felet i tändsystemet.

Mvh GK
Bilen startade inte med startgas. Bytte alla tändstift som var rejält igensotade och bilen gick att starta och köra i ca två dagar (gick lite ojämnt på tomgång). Nu går inte bilen att starta igen, man hör hur den hostar till men ingenting händer. Det måste ju vara något med tändningen men jag har ingen aning om vad!?
Kontrollera tändspole, tändkablar. Byt fördelarlock och rotor. Kan även vara tändmodulen som sitter på innerskärmen bredvid batteriet men börja med de förstnämnda sakerna. Vad har du för motorsystem förresten, har du regina/rex eller vad?

Mvh GK
Motorkoden är b230fd men vet inte om det är rex eller ez system. Har kollat de nya tändstiften och efter max en mils körning så är de helt svarta och igensotade och det kommer bara en liten gnista. Kan det ha hänt något med bränsleblandningen som har fuckat upp allt? Det är rätt spänning fram till tändspolen men jag vet inte hur man ska kontrollera spänningen efter?

Läs också kommentaren till artikeln, h&[…]

Slangar v70

Fel av mig, evap purge valve sitter bredvid batter[…]

Dålig broms

I höstas köpte jag en huvudbromcylinder […]

Kopplingen tar högt upp.

Jag har läst på litegrann. Om man har e[…]