Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

betterlead skrev:Det är så klart så, att om hyr- eller demobilen har ett betydligt lägre pris än motsvarande annan bil - då kan det vara motiverat att köpa den.
Men förresten, varför skulle den då vara billigare...? :wink:

Svar:
Det verkar ju uppenbart både här på forumet annars och i denna tråd att köpkretsen minskar om det varit en hyr- eller demobil... men jag gissar att max 20 procent av dem som köper en ettårig V50 2,0F tänker på vad den har varit med om...
PH
perhall skrev:
betterlead skrev:Det är så klart så, att om hyr- eller demobilen har ett betydligt lägre pris än motsvarande annan bil - då kan det vara motiverat att köpa den.

Svar:
Det verkar ju uppenbart både här på forumet annars och i denna tråd att köpkretsen minskar om det varit en hyr- eller demobil... men jag gissar att max 20 procent av dem som köper en ettårig V50 2,0F tänker på vad den har varit med om...
PH
Tacksam för alla svar som kommit in. Det stod att en "vagnparksägare" äger den idag men de i sin tur har leasat ut den som tjänstebil så det är en man som haft den hela tiden sedan den var ny. Skicket ska jag så klart undersöka så noga jag kan. Inga garantier lämnas.
/Smygaren
Du fick ju inte så många svar på dina funderingar om själva bilen... jag har en precis likadan så jag svarar gärna om du undrar något...

Fick f ö bilen värderad i augusti när den gått 6 000 mil till 200. De räknade med att få ut 240. Bilen har dock en mängd utrustning utöver Summum vilket torde öka priset med 15000, och tidsfaktorn har nog gjort lika mycket så jag gissar att ett normalt pris för en Volvohandlare att få ut för en Summum med 6000 mil, manuell, är runt 210. Men då med garanti etc./PH
perhall skrev:Du fick ju inte så många svar på dina funderingar om själva bilen... jag har en precis likadan så jag svarar gärna om du undrar något...

Fick f ö bilen värderad i augusti när den gått 6 000 mil till 200. De räknade med att få ut 240. Bilen har dock en mängd utrustning utöver Summum vilket torde öka priset med 15000, och tidsfaktorn har nog gjort lika mycket så jag gissar att ett normalt pris för en Volvohandlare att få ut för en Summum med 6000 mil, manuell, är runt 210. Men då med garanti etc./PH

Ok! Ca 210 på volvo. Den jag kollar på ligger på 181000 med avtagbart drag, 5 tonade rutor o vinterdäck utöver std.
Har du haft någon barnsjukdom på din? Jag hörde nån som sa att baksätesvärmaren hade han fåt åtgärdad ett antal gånger samt att service 2.0 med ny mjukvara skulle uppdatera motorn rätt bra. Är det 3000 mils serviceintervall på dessa V70II?
Denna är servad vid 2 och 5000 mil och nybesiktigad i november 2010 utan anmärkning.
/Smygaren
smygaren skrev:
perhall skrev:

Svar:
PH
Tacksam för alla svar som kommit in. Det stod att en "vagnparksägare" äger den idag men de i sin tur har leasat ut den som tjänstebil så det är en man som haft den hela tiden sedan den var ny. Skicket ska jag så klart undersöka så noga jag kan. Inga garantier lämnas.
/Smygaren

Inga garantier alls?

När jag köpte min -08 8000 mil så fick jag 6 mån full garanti.
Då var det väl på en bilfirma?
Var priset ändå rätt???
smygaren skrev:
Tacksam för alla svar som kommit in. Det stod att en "vagnparksägare" äger den idag men de i sin tur har leasat ut den som tjänstebil så det är en man som haft den hela tiden sedan den var ny.
Men då är det ju ingen hyrbil! Vad är det som säger att enda brukaren skulle ha misskött den?
KKR skrev: Men då är det ju ingen hyrbil!
Verligen inte.
KKR skrev: Vad är det som säger att enda brukaren skulle ha misskött den?
Verkar den välskött så finns det inget som säger detta.
Alla hyrbilar har ju fortfarande bara 1 ägare och brukare. Föraren står aldrig registrerad så även om den är leasad till 1 bolag så kan 25 personer haft den.

Säger dock inte att det är så men man kan inte dra så definitiva slutsatser av den typen av historik.

Men skit i det. Även om den skulle råka varit en hyrbil så har den i 95% av fallen körts i 110 km/h på motorväg av en medelålders man som haft sin egen bil på service. Kanske någon gång att bilen körts hårt men det händer nog med privatägda bilar också när sonen har den :wink:
smygaren skrev:
perhall skrev:Du fick ju inte så många svar på dina funderingar om själva bilen... jag har en precis likadan så jag svarar gärna om du undrar något...

Ok! Ca 210 på volvo. Den jag kollar på ligger på 181000 med avtagbart drag, 5 tonade rutor o vinterdäck utöver std.
Har du haft någon barnsjukdom på din? Jag hörde nån som sa att baksätesvärmaren hade han fåt åtgärdad ett antal gånger samt att service 2.0 med ny mjukvara skulle uppdatera motorn rätt bra. Är det 3000 mils serviceintervall på dessa V70II?
Denna är servad vid 2 och 5000 mil och nybesiktigad i november 2010 utan anmärkning.
/Smygaren
Låter som ett bra pris. Beg v-hjul är väl värda 4-5. Har den metallic också? Om inte så minus några tusen. Baksätesvärmaren var det fel på, det fixade Bilia, något relä. Väldigt viktigt faktiskt att kolla så att såna saker är gjorda. Service 2.0 är superbra men fixar nog inte baksätesgrejen. Faktum var att jag hade nåt fel med värmefördelningen och då lämnade jag in den - och mekanikern upptäckte att baksätesvärmen inte funkade (jag använder i princip aldrig den).

Att det inte finns garanti och att det väl inte är på firma är ju dock minus kanske 10-15 tusen. Ett tips är att göra ett s k inbytestest på Volvo. Lagom avancerat och kostar hälften av ett M-test (när jag gjorde så senast).
PH

Jag googlade och fick detta resultat. https://a[…]

Du kan nog vara lung för att det är prec[…]

En ganska vanlig 245:as liv

För några veckor sedan körde jag b[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]