Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gurra82
Vad göra?

Jag har trampat i kattskit (grannens katter, på min mark :-(O) ) som har kommit in i bilen, jag har tagit ut alla mattor, har rengjort dem med högtryckstvätt, gjort rent rent pedaler osv. allt var frid och fröjd, luktar ingenting, men så när jag startar bilen och kupéfläkten drar igång, nog fan kommer äcklig lukt fram, jag blir tåkig, jag har verkligen gjort rent överallt i bilen, men doften återstår, och inte skorna, har provat att byta skor och inte jag som luktar skit. Kan de gjort sina behov på utsidan av bilen tros? Men vart?
av eijo
Hej, är du säker på att det är kattskit?
Om det luktar en blandning av gamla ostbågar och spya, så är det nog bakteriepåväxt i AC:n. Verkstan kan fixa det genom att köra hetånga med parfym genom ac systemet.

Sedan luktar det luder i bilen :oops:

...men det går över efter ett par dagar.
Användarvisningsbild
av Gurra82
jag trodde inte ens att man kunde få bakteriepåväxt i ac, det luktar väldigt skumt iaf. man blir nästan olycklig när man sätter sig i bilen och startar och det bara luktar blääää... skall kolla upp detta
av Tartryffel
Det låter för mig helt uppenbart att du inte fått bort allt. Lämna in bilen på invändig rekond, låt det kosta nån tusenlapp. De har helt andra grejer för att göra rent och ta bort lukt. Gjorde så när jag fått kattpiss på passagerarstolen, luktade ingenting efteråt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kör kliman bara på ruta och panel och skippa golvvärmen så märker du om det sitter i kliman eller om det är något kvar nere vid golvet pedalerna.

Drar du sedan på golvvärmen ordentligt och lukten ökar som satan är det något kvar på pedal/matta.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Tartryffel skrev:Det låter för mig helt uppenbart att du inte fått bort allt. Lämna in bilen på invändig rekond, låt det kosta nån tusenlapp. De har helt andra grejer för att göra rent och ta bort lukt. Gjorde så när jag fått kattpiss på passagerarstolen, luktade ingenting efteråt.
Fast grejen är ju den att jag tycker det borde lukta en massa om bilen stått och gått med värmaren i 45 minuter om det funnits något kvar i bilen, men det är just när bilen startas och fläkten går i gång, det luktar inget när värmaren + fläkt går, bara när man kör. Varför?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kör kliman bara på ruta och panel och skippa golvvärmen så märker du om det sitter i kliman eller om det är något kvar nere vid golvet pedalerna.

Drar du sedan på golvvärmen ordentligt och lukten ökar som satan är det något kvar på pedal/matta.
Användarvisningsbild
av Gurra82
VolvoB20 skrev:Kör kliman bara på ruta och panel och skippa golvvärmen så märker du om det sitter i kliman eller om det är något kvar nere vid golvet pedalerna.

Återkommer när test är utfört :D
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Det är säkerligen bakteriepåväxt på förångaren bakom I-brädan. Jag hade samma i vintras. Trodde det var barnen som trampat i skit där bak för jag såg inget fram.

Försvann dock så fort jag började jobba och bilen kördes lite mer.

Det blir ofta så om bilen går korta sträckor. Många start stop och kort total körsträcka. Det finns även eftermarknadsspray som du sprutar i luftintaket till kupén samtidigt som AC:n skall gå. har dock ej testat.

Det är alltid bra att jogga AC:n även vintertid då och då. Jag har alltid min på auto men fick ändå problemet med lukten när bilen stod still mycket under julledigheten i kombination med korta körsträckor och många start/stopp med stilastående däremellan.
Användarvisningsbild
av Gurra82
min bil går inte så korta sträckor, har ju kört 4800 mil nu på 13 månader, kör alltid min klimat på auto.

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ve[…]

The discs don't look too bad. Check that they are […]

Ny stereo i min s40 2004

Hej, passar en sådan stereo direkt i urtaget[…]

Är det inte bytt egr och egr kylare på […]