Volvo kör inte med någon stöldskyddskod. Stöldskyddet är att bara vissa strukturveckor fungerar för respektive bil. Hur detta fungerar kan inte ens Volvo svara på, ingen vet helt enkelt. Tro mig, jag har gjort omfattande undersökningar om detta då jag bytte stereo i min bil. Jag hade tur så allt fungerade utan att jag ens behövde ladda någon mjukvara.
Vad jag förstått så är det just att rattknappar och belysning inte fungerar som är tecken på att man inte haft min tur och hittat en stereo som passar rakt av. Om man ändå har lite tur så kan man få igång grejerna genom att ladda mjukvara och "gifta in" stereon i bilen men har man otur så funkar inte det och då återstår att byta stereon eller leva med att den är släckt och att rattknapparna inte funkar.
Ska jag vara ärlig så tror jag inte att det kommer göra någon skillnad att ha bilen strömlös men det skadar aldrig att testa, det kan ju vara något annat som felas den.
Angående koden för suben, jag tror så här: har du sub i bilen? Om inte så har det säkert suttit en i men någon har tagit ur den utan att ladda mjukvara för att tala om för bilen att den inte finns kvar. Detta är inget som kommer påverka stereons funktion annat än att stereons default-inställningar kommer vara för ett system med sub när det inte finns någon. Detta är lätt att fixa i "hidden menues" om man inte vill ladda in mjukvaran. Sök på "hidden menues HU803" innan du frågar mer om det.