NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frippe87
Hej!

Jag tänkte se om någon möjligen vet va som är fel på min bil. Den vibrerar väldigt kraftigt när man gasar. Det är inget missljud eller något, utan bara kraftig vibration. Hade inne den på felsökning idag och mekonomen hittade inga fel. Någon som känner igen detta?

Bilen det gäller är en V50 T5AWD
Väldigt
Tacksam för svar

//Fredrik
av frippe87
Hm okej, finns det något sätt o kolla om det är drivaxlar? det känns som om det kommer från bakvagnen, men det är så ruskigt svårt o säga. Jag har bytt vänster axel fram. Det låter verkligen ingenting, men det vibrerar oerhört mycket.

//Fredrik
av frippe87
Är det någon som känner att det finns problem i bakvagnen på AWD modellerna? Jag pratade med autotech i fredags och dom sa att det finns något kännt fel på AWD, dom skulle återkomma. Men jag tänkte höra ose om det är någon här som känner till vad det kan vara?

//Fredrik
av frippe87
Nej det är en 05:a. Var inne hos volvo idag, han trodde att det var en bussning på bakaxeln, ska lämna in den för en noggrannare felsökning. Men en sak är klart, det kommer från bakvagnen iaf. Vi fårse om det är det felet..
Användarvisningsbild
av Aqua
Jag lånar den här tråden...
Har också vibrationer i min V50 2.0D -08. Har ca 6000mil på mätaren.
Vibrationerna uppkommer endast och då menar jag verkligen endast vid acceleration på 2:an runt ca 30km/h och ca 2000rpm. Man skulle kunna säga att det rister i bilen, inga vibrationer i ratten utan "hela" bilen.
Men det är inte konsekvent, ibland känner man inget men mestadels är det där.

Det konstiga är att på ingen annan växel i ingen annan hastighet känns dessa vibrationer. Har aldrig känt någon vibration överhuvudtaget i bilen i övrigt.
Accelererar man på 2:ans växel kommer ristningarna vid ca 15-20km/h och pågår upp till ca 30-35km/h. Försvinner vid ca 40km/h.

vad säger di lärde? :D
av Nike81
Har vibrationer i min också, komer speciellt på tvåans växel. Men tror det är pga (chipad med box) det höga vridmomentet som kommer. Brukar helt enkelt inte trycka fullt på tvåan. Ha mest boxen för effektivare omkörningar.
Användarvisningsbild
av Aqua
Vridmomentet? Förklara gärna hur du menar då?

Jag tycker vridmomentet är som mest påtagligt när man trycker gasen i botten på 3:ans växel från typ 40-65km/h och då finns det inte en vibration i bilen.

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]

Uppdateringen 4.2.13 verkar faktiskt ha fixat inne[…]

Motor tempratur V70 1,6d 2010

Skulle det kunna finnas en luftficka som orsakar p[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gå[…]