Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj!

Har varit inne och grotat under motorn på min relativt nyinköpta Volvo 460 GL årsmodell 1994 med 2.0liters motorn. Det sitter det en yttertemperaturmätare strax över hållaren för kasettband. I samband med att jag var ner och började dra sladdarna för ett par extraljus la yttertemperaturmätaren av. Är rädd att jag kom emot något, tilläggas bör att jag aldrig han koppla in kablarna eftersom det började regna så jag tog in alla verktyg igen.

Numera visar den -38.0 grader när jag slår på tändningen för att sedan efter motorn startat bli helt blank och bara ha bakgrundsbelysningen. Har letat överallt i grillen och under motorn för att försöka hitta var temperaturmätaren sitter utifall det är något fel på den. Men kan inte hitta den(enda som står i instruktionsboken är en liten anteckning om den är att en ev. yttertemperaturmätare mäter temperaturen utanför bilen ca 40 cm över vägbanan.

Därför har jag tre frågor:
- Någon som vet var temperaturmätaren sitter och hur den ser ut på 460n?
- Någon som haft samma fel och löst det?
- Betyder yttertemperaturmätaren någonting för bilens drift så det kan hända något om jag skulle plocka bort den delen som sitter i kupén och ersätta den med en annan termometer och bara dra in en kabel i kupén för att få se om det är risk för halt väglag eller att svettas ihjäl?
av krang
Jag har sett det där skojiga tillbehöret på bild i en broschyr på 440/460 som jag fick med när jag köpte vår 440. Tyvärr så hiitar jag inget om tempmätaren i mina böcker men om du har tid och lust kan du ju åka till en volvohandlare så får de bläddra i sina pärmar. Kanske hittar dom det, kanske inte :???:. Skulle själv vilja ha en sån mätare i 440n. Gjärna en som passar inredningen och inte en eftermarknads. Lycka Till. Skriv gjärna om du reder ut det.
av knutte
Ja tro givaren sitter iluftstyrningen under kylen.
Givaren är nog kass och måste bytas ut det är samma givare som på 940/960/850

Jag fattade det som att TS kommer att vara öv[…]

Oljeläckage S40 1.8F -08

Mellan motor och växellåda? Troligen p[…]

Det finns ju småfirmor som reparerar styrenh[…]

Apropå ynkligt bagage, är ID4ans 543 l […]