Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Min manuella XC70 MY09 har jag fått upp i 1,1L/Mil över en tank och då är det tungt släp bakom i kombination med hög hastighet.
Personligen blev jag inte vän med nya automaten. I kombination med det klart högre andrahandsvärdet på xc70 och möjlighet att få manuell låda så är 10.000:- högre pris inte mycket att knussla om.
av riha
XC90_Executive skrev:1,52l/mil idag, uppmätt. Stadskörning, småturer och tung fot.
Jag får ju tillägga att mina turer som jag referera rtill med släp och sådant är överfägande landsvägskörning.
Men även de ggr som jag kört en del i stad så kan jag inte direkt säga att det blir så väldans mycket mer soppa av det.
Manuell låda skall då tilläggas.
av Steff 99
XC90_Executive skrev:1,52l/mil idag, uppmätt. Stadskörning, småturer och tung fot.
Men du måste mäta på färddatorn för du lär väl inte köra 50 mil på en dag i stadstrafik, om du nu inte kör taxi förstås?
Det är ju inga problem att få uppfärddatorn långt över 2liter/milen under kortare turer.
Men helt klart så dra det mycket mer nu på vintern, jag ligger mätt vid pump på ca 1l/milen, min färddator visar troget 0,72-0,74 i medelförbrukning.
Jag tror inte att min värmare drar i snitt 0.25l/milen utan mer att Volvos färddator är "skräp" som skickas med bara för att alla andra har en!
Användarvisningsbild
av hollan
sorsj skrev:Bara en liten korrigering: Dieselbilar har inte 3 gånger så hög fordonsskatt som andra bilar. För V70 gäller t.ex.
T4: 1240 kr
T5: 1740 kr
2.5 FT: 2040 kr
D5: 2392 kr
Siffrorna är för manuell växellåda, MY 2011 utom 2.5 FT, där det gäller MY 2010 (hittade inte uppgifterna för 'nya' 2.5 FT). Dessutom kommer väl även 'nya' 2.5 FT att ha den 5-åriga miljöbilsskattebefrielsen.
min ft automat kostar inte 2040 i skatt den kostar 1480:- men är helt befrad från vägskatt i 5år
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Detta stämmer rätt bra med vad jag själv upplevt och mina erfarenheter.

På de stora tunga AWD modellerna av Volvo sticker förbrukningen iväg lika mycket om man går över till automat eller om man kopplar på ett 2-tons boggiesläp om man är lite gasglad.

Kör jag bara i stan och tokgasar och ska vara iväg först vid varje rödljus och kör massor med tomgång finns det inte en chans i hela världen att nå till 1.52 L/mil (1.1 kan man nå om man vrålgasar hela tiden), däremot går det ganska lätt med automatlådan om man kör hårt, eller om jag brassar runt inne i stan som en tok med fullgas och mitt stora bogiesläp bakom då kommer jag också upp till 1.5 liter med min manuella.
av Amli
VolvoB20 skrev: På de stora tunga AWD modellerna av Volvo sticker förbrukningen iväg lika mycket om man går över till automat eller om man kopplar på ett 2-tons boggiesläp om man är lite gasglad.
Undrar om jag har läst detta tidigare i något av dina inlägg... ;-//
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Japp, jag kör en privat kampanj för att få även Volvo att släppa nya generationens teknik som ger snåla automatlådor så även vi Volvo-ägare ska kunna få förmånen att åka bekvämt, snabbt och snålt och inte behöva välja det ena eller det andra. :D Jag är envis.....
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]