Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikkesson
sitter och funderar på att köpa en xc70 och då så även en drive modell!
Nu undrar jag vad NI som har en sådan har förNu undrar jag vad NI som har en sådan har för synpunkter på dom och det viktigaste vilken "Verklig förbrukning" ni har alltså mätt efter tankning, för färddatorn brukar missvisa. är det någon som har en xc60 drive får ni gärna ge synpunkter om den.
Användarvisningsbild
av gooose
Bara en liten fråga lite underlig kan tyckas men verklig i högsta grad

Är du medveten om att den "bara" är framhjulsdriven

Har under denna vinter haft 3 st kunder som inte haft koll på detta

1. Beklagade sig över snövädret och sa att hon hade tur då hennes bil var 4 hjuls driven och tyckte att detta kändes tryggt Hon hade en XC 60 drive

2. Han tyckte att bilen slirade mycket och ville att jag skulle kolla upp 4 hjuls driften Vilken?? detta en XC60 Drive

3.Ringde och beställde vinterhjul Jag frågade om det skulle vara Dubbat eller ej Han svarar Jag behöver inget dubbat då den är 4 hjulsdriven ( Vilket argument Bromsar han aldrig) detta var en XC70 drive

//Goose
Måste säga att det är lite vågat att släppa XC:ar som enbart är framhjulsdrivna. Om de fastnar i backar, eller blir ståendes i lite djupare nysnö och bara slirar så är det ju ingen vidare reklam för volvo... Alla som ser bilen tar ju för givet att den är 4-hjulsdriven.. Kanske funkar i Kalifornien men här.... Såg nån kampanj för XC70 för ett tag sen där den kostade från 299.900. WOW tänkte jag och höll på att rusa iväg till handlaren när jag upptäckte att den var 2WD.
Hej Gooose!

Jag är medveten om att den bara är framhjulsdriven! lite därför jag vill ha lite siffror, vad som egentligen skiljer på en 4wd och 2wd.
Jag är egentligen bara ute efter en högre bil och vet inte om de är värt att lägga 22000 extra för 4wd och högre skatt och förbrukning. kör idag en chevrolet trans sport som går kanon men drar drygt 1,4 nu på vintern och då jag provat en vanlig v70 så känner jag att jag kommer sakna lite högre bil.

Mvh fredrik
av Biltoken
Hej!

Har en XC60 FWD 2.4D MY10.

Saknar visserligen 4-hjulsdriften ibland på vintern men hade ett takpris för min bil på ca 340 k. Gillade också miljövänligheten dvs möjligheten att köra en lite lyxig (sumum), hög bil men ändå tänka någorlunda solidariskt och miljömedvetet. Jag har nu kört ca 2500 mil på ca 10 månader och är väldigt nöjd med bilen. Min bil drar mellan 0,65 - 0,7 bl körning. (färdatorn anger 0,64 l för de senaste 300 milen). Då kör jag mycket korta sträckor med barnen till deras aktiviteter mm. Bilen är pga sin vikt väldigt känslig för körsättet, dvs trampar du gasen i botten och bromsar in hårt inför nästa rödljus kan du säker komma över litern även blandat med lansvägskörning. Och som sagt även om AWD är bra på vintern fanns det en massa annan utrustning som jag också hade velat ha om budgeten hade varit obegränsad.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
farmerswalk skrev:Måste säga att det är lite vågat att släppa XC:ar som enbart är framhjulsdrivna. Om de fastnar i backar, eller blir ståendes i lite djupare nysnö och bara slirar så är det ju ingen vidare reklam för volvo... Alla som ser bilen tar ju för givet att den är 4-hjulsdriven.. Kanske funkar i Kalifornien men här.... Såg nån kampanj för XC70 för ett tag sen där den kostade från 299.900. WOW tänkte jag och höll på att rusa iväg till handlaren när jag upptäckte att den var 2WD.
Det är nog ingen risk, t.o.m Land Rover säljer ju 2WD numera, :mrgreen: folk som köper suvar är bara ute efter höjden inte 4WD.

De som behöver 4WD köper massor av låga bilar som Audi Quattro, Passat 4-motorn, Skoda Haldex, Subaru Legacy osv med drivning på alla.

Det var förr i tiden som höga Suvar var samma sak som 4WD och kapacitet at ta sig fram. Nu är det nya tider.
Användarvisningsbild
av Gurra82
gooose skrev:Bara en liten fråga lite underlig kan tyckas men verklig i högsta grad

Är du medveten om att den "bara" är framhjulsdriven

Har under denna vinter haft 3 st kunder som inte haft koll på detta

1. Beklagade sig över snövädret och sa att hon hade tur då hennes bil var 4 hjuls driven och tyckte att detta kändes tryggt Hon hade en XC 60 drive

2. Han tyckte att bilen slirade mycket och ville att jag skulle kolla upp 4 hjuls driften Vilken?? detta en XC60 Drive

3.Ringde och beställde vinterhjul Jag frågade om det skulle vara Dubbat eller ej Han svarar Jag behöver inget dubbat då den är 4 hjulsdriven ( Vilket argument Bromsar han aldrig) detta var en XC70 drive

//Goose
Jag anser att många säljare är precis lika "dumma" och okunniga som DU påstår att dina kunder är ( Dina kunder gör att du har jobb) Jag vet t ex att Drive är 2wd, men en kund som inte vet för att säljaren inte talar om att den är 2wd, så påstår jag att det inte är så lätt. Bilsäljare är pack! Många bilnördar på detta forum vet 100 gånger mer om paketlösningar osv är vad en bilsäljare kan.
av Steff 99
Man kan inte kalla alla som är bilförsäljare för "pack" jag tror du haft otur, men säljer du din bil på Blocket är du då också del i detta "pack" ?
Jag vill nog påstå att de som säljer sina bilar privat är de som hanterar sanningen mest vårdslöst.

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]