Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thom14
Jag har köpt en S80 2,9 -00 automat. I går började motor lampan som varnar om fel i bilens avgasreningssystem att lysa, samtidigt som EMISSIONER SERV. ERFORDRAS kom upp i teckenfönstret. I dag när jag körde bilen så stannade den flera gånger vid lågt varvtal. Dessutom tyckte jag redan igår att tomgången var något ojämn. Kan detta vara problemet med gasspjället eller kan det vara något annat.
av norr
Det kan vara massor av olika fel.
Jag skull nog rekomendera att du åker på Volvo verkstaden och kör den i datorn så du får fram eventuella felkoder.
av Perra N
Har bilen gått mer än 10-12 tusen mil, kan det vara lambdasonden som slutat arbeta som den ska. Kör till en verkstad och be dem läsa av felkoderna innan du byter något.
Användarvisningsbild
av CarMan
Perra N skrev:Har bilen gått mer än 10-12 tusen mil, kan det vara lambdasonden som slutat arbeta som den ska. Kör till en verkstad och be dem läsa av felkoderna innan du byter något.
OK & varför ska vi hänga ut lamdasonden av alla komponenter i motorn?
det är ju en av dom få komponenter som istprtsett aldrig pajer, men det är ju vanligt att folk byter den i onödan!
av Perra N
Har haft dussintals V70 och S80 där sonden inte arbetat inom de normala värdena, och ibland inte alls. Genom mätning av sonden kan man kontrollera om den funkar. Om man inte har problem med den innan, brukar det hända att de inte funkar efter 12-15 tusen mil. Kan vara ett litet problem i början, som kan tända lampan på sin höjd, men kan även göra bilen i princip okörbar.
av nevyn
Livslängden enligt Bosch brukar ligga runt 16000 mil på en vanlig smalbandare så helt omöjligt är det ju inte, men det låter ju som rena spekulationer.
av thom14
Bilen har bara gått 4900 mil. Jag åkte till verkstad i torsdags och när dom läste av varningen så kunde det vara ett flertal olika fel. Dom sade dock att detta kunde inträffa om bilen har stått en längre tid, vilket den har gjort. Dom nollställde service larmet och efter det gick bilen som den ska igen. Dom föreslog att jag skulle köra några dar och se om felet kom tillbaka. Service lampan tändes återigen efter några mil och problemet med motorstopp vid lågt varvtal kom tillbaka. Jag ska nu lämna in bilen på onsdag så att dom kan göra en grundligare undersökning.
Användarvisningsbild
av CarMan
nevyn skrev:Livslängden enligt Bosch brukar ligga runt 16000 mil på en vanlig smalbandare så helt omöjligt är det ju inte, men det låter ju som rena spekulationer.
det som brukar slitas är värmeellementet inne i sonden & detta ger en klockren felkod när den pajat, inget hokuspokus!
av thom14
Verkstan har nu undersökt bilen och bytt ut luftmassemätaren som tydligen var trasig. Hoppas att den fungerar nu.

Jag tittade nu på bilder på bagageutry[…]

Felkod B5

För mig låter det som att det är s[…]

Må så vara, men det är flera star[…]

Om vägavgifter hade lett till motsvarande s&a[…]