Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Steff 99 skrev:Att min bil var den bästa skrev inte jag, men många tror att en privatägd bil med kort körsträcka är att föredra före något annat.
Personligen skulle jag inte vara rädd att köpa vare sig en hyrbil, demobil eller leasingbil (tjänstebil)om skicket och priset var rätt.
Leasing bil behöver inte vara fel om skicket är bra.
Visst, en del misshandlar, men detta syns också rätt lätt.
Men de är servade och reparerade på märkesverkstad.

Däremot skulle jag personligen inte vilja köpa varken demo bil eller hyrbil.

Fördelen med demo bilar är att de ofta är ganska välutrustade.

De hyrbilar jag har kört (iofs oftast mindre än V70) kan jag inte riktigt säga samma sak om.
Steff 99 skrev:Att min bil var den bästa skrev inte jag, men många tror att en privatägd bil med kort körsträcka är att föredra före något annat.
Personligen skulle jag inte vara rädd att köpa vare sig en hyrbil, demobil eller leasingbil (tjänstebil)om skicket och priset var rätt.
menade inte just att din bil är bäst, utan tänkte med att många i största allmänhet tänker så, om jag skulle köpa begagnat skulle jag nästan hellre köpa en bil som gått 10000 mil på tre år en en som gått 2000 mil på tre år, man ser ju bara på min bil, kört 4800 mil på 13 månader, och det har ändå varit en del små skit. då är man glad att man har garantin.
90% av alla utannonserade ettåriga Passat och A4 är ju f d hyr- eller demobilar, alltid med (A4 iaf) xenon, sportstolar o lite annat, 2,0TDI eller 1,8T...tror inte de som köper alltid känner till det.

SKitsamma, är bilen fin och priset bra skulle jag köpa./PH
Skit samma - bara sminket är läckert.
:mrgreen:
Så h-vetes härligt att äntligen nån tänker bensinare istället för idieslare!
Kanonbil, peta in ett PoleStar-trim så får du en racer som hänger av mycket!
När det gäller hyrbil så hade jag nog varit mer orolig om det varit en tjänstebil.
Hyr man en bil och misshandlar den så är väl självrisken skyhög?
Tjänstebilägare skiter väl i hur bilen ser ut efter 3 år ändå.
Personligen hade jag även tittat lite extra efter genomförda reparationer - det vill säga karosskarvar,, nyansskillnader i lack och så vidare. Stod på en Statoil-mack tidigare i år för att lämna tillbaka en hyrd V70II men fick vänta ganska länge på hjälp eftersom hyrbilsnissen satt och hanterade ett ärende där en annan V70 krockats. Till saken hör väl att även bilen jag lämnade åter kom tillbaka med lite trasig plåt efter att ha dejtat en parkerande kvinna i sina bästa år :roll:
Anders E skrev: Hyr man en bil och misshandlar den så är väl självrisken skyhög?
Många hyrbils firmor säljer självrisk reducering.
Anders E skrev:Ja från 10000:- till 3000:-?
Sura pengar ändå?
Ser inte riktigt kopplingen mellan självrisk och hur hårt bilarna körs.

Trotts självrisken så körs de ju ofta hårt.
Jag vet några bilar som levt ett riktigt hårt liv men mår bra ändå, och pedantskötta bilar som krånglar.
En del som har tjänstebil är jättenoggranna med sin bil, en del inte alls med privatbil (köper man en ny V70 Summum för 350 så är det ju inte självklart att det är sista pengarna och att man är pedant).
Samtidigt är det väl åtminstone så med större bilar som går som hyrbil att de visserligen inte alls är så välbehandlade, men ofta går längre sträckor åt gången. För att åka 32 km åker man väl oftare taxi eller så. Jag hyr bil ibland i jobbet och åker 35 mil på en dag. Inte mycket slitage ens om jag skulle köra hårdare än med min egen.
Sen är det nog en bra idé att kolla hur mycket som är omlackat etc.
Så jag skulle nog, om bilen är markbant billigare och/eller specen passar, köpa den.../PH
Volvo 940 maxxecu mini bygge

Tänker du göra en ny kabelhärva ell[…]

Ja jag kommer ju iallafall ha ut pinnarna varje d&[…]

Löste sig detta för TS genom att byta br[…]

Om det ska va en v40 och 100mil i veckan så […]