...

Moderator: Moderatorer

av Spoo21
Hej!

Ikväll "råkade" jag på en 90-väg köra 150km/h (E45an i Göteborg, raksträckan).
Körde på vänster fil och gasade på rejält. Efter ett tag kom en polisbil bakifrån (han måste ha kört minst 180 för att hunnit ikapp mig så snabbt). Utan sirener eller blåljus så jag märkte inte att det var en polisbil förrän han blinkade två gånger med helljuset för att jag skulle flytta på mig.

I alla fall så körde jag över till höger fil och saktade ner lite. Han/dom körde sedan jämnsides i några sekunder sen drog dom iväg (fortfarande utan blåljus). (Kunde tänka mig att dom svor lite och glodde på mig under den tiden)

Tror ni dom skrev upp mitt registreringsnummer och kommer jag få en fet stämning och böter hem i brevlådan om några dagar? Annars måste jag ha haft jäkligt tur att dom hade annat för sig. Har lite ångest då jag inte vill bli av med körkortet (har aldrig fått varning eller böter innan).

Tacksam för svar :)
Senast redigerad av 4 Spoo21, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av CarMan
Man kan inte ge böter eller dra körkortet utan att kola legitimation på den som körde.
Om du höll upp körkortet i rutan så dom kunde se det, så ska du vara orolig.

Man behöver inte ha blåljus under en utrckning. Blåljusen betyder bara att du måste flyta pådig & på alla sätt underlätta så dom kommer fram fort. (men dom får bara köra för fort under en utryckning, gör dom det utan att det är befogat så gör dom fel)
av mojja
Spoo21 skrev:Hej!

Ikväll "råkade" jag på en 90-väg köra 150km/h (E45an i Göteborg, raksträckan).
Körde på vänster fil och gasade på rejält. Efter ett tag kom en polisbil bakifrån (han måste ha kört minst 180 för att hunnit ikapp mig så snabbt). Utan sirener eller blåljus så jag märkte inte att det var en polisbil förrän han blinkade två gånger med helljuset för att jag skulle flytta på mig.

I alla fall så körde jag över till höger fil och saktade ner lite. Han/dom körde sedan jämnsides i några sekunder sen drog dom iväg (fortfarande utan blåljus). (Kunde tänka mig att dom svor lite och glodde på mig under den tiden)

Tror ni dom skrev upp mitt registreringsnummer och kommer jag få en fet stämning och böter hem i brevlådan om några dagar? Annars måste jag ha haft jäkligt tur att dom hade annat för sig. Har lite ångest då jag inte vill bli av med körkortet (har aldrig fått varning eller böter innan).

Tacksam för svar :)
Man råkar ingenting när man kör förfort man gör ett aktivt val. Nej du kommer inte bli av med körkortet och inte heller böter. Detta skulle dom då ta på plats och bötern hade blivit utskriven. Om du då hade opponerat dig hade saken gått till tinget.
av Spoo21
Heh, gjorde nog ett aktivt val då... men kommer nog vara försiktigare i framtiden. :)Riktigt skönt att jag hade så tur dock. Trodde det var kört när polisbilen körde jämnsides. Undrar verkligen vad polisen tänkte då, om dom funderade på att sätta dit mig eller köra vidare.
av mojja
Spoo21 skrev:Heh, gjorde nog ett aktivt val då... men kommer nog vara försiktigare i framtiden. :)Riktigt skönt att jag hade så tur dock. Trodde det var kört när polisbilen körde jämnsides. Undrar verkligen vad polisen tänkte då, om dom funderade på att sätta dit mig eller köra vidare.
Dom tänkte någ synd att vi inte hade en pilot i bilen och att vi inte orkade göra en mätning. Eller så orkade dom helt enkelt inte med pappersarbetet och var på väg mot något viktigare kanske en fika rast på nästa mack.
av llesrof
...eller så var de på väg mot något viktigare och hade inte tid med ännu en ynglig som betraktar trafiken som sin privata lekstuga :D
av Night_mare
Om du höll upp körkortet i rutan så dom kunde se det, så ska du vara orolig.

:roll: ha ha finns nog ingen som gör det frivilligt :mrgreen: :mrgreen: (D)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Hade de hunnit med en mätning av hastigheten hade det väl räckt med en bild på föraren och registreringsnumret? Eller gäller inte bilderna från fartskåpen?

Såvitt jag vet ska multirem bytas samtidigt […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Jag har nu bestämt mig för att inte k&ou[…]

V60 Cross Country eftertraktade

Hur står sig bensinvarianten då? All[…]

Hej på er, En snabbfråga; behöve[…]