- sön 23 jan 2011, 19:25
svda skrev:Men hallå, det är en bil med kortis i motorvärmaren, inte en hel anläggning. Tror inte trådskaparen köper vare sej megger en Fluke för att söka fel på en motorvärmare. Kör med uteslutningsmetoden så behöver du inga instrument ;-//dieselmagnus skrev:Mäter du motståndet mellan jorden och den strömmförande kabeln skall du ha oändligt stort motstånd för det ska inte som nämnts ovan gå någon ström genom säkerhetsledaren. Jag skulle inte använda vatten vid el-rengöring, utan elektronikrengöring. Jag köper min på biltema och den fungerar bra. Detta är husvagnsägarens bästa vän eftersom våra släpvagnskontakter ofta ärgar.Det är orealistiskt att kräva att isolationen skall vara oändlig, 1MOhm eller bättre är mer rimligt.
Men en likströmsmätning säger inte allt. Den intressanta storheten för att bestämma läckströmmen till jord är egentligen inte bara resistansen utan impedansen och denna kan dessutom vara olinjär m.a.p. spännningen. För en mer korrekt isolationsmätning används en s.k. isolationsmätare alt. megger som mäter isolationen vid hög spänning. Vanligen 500 V i en 400/230 V anläggning. Att isolationen är OK då man likströmsmäter med 9V, som är den vanligaste spänningen i en multimeter, är ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för att isolationen skall kunna betraktas som OK.
Kör svenskt eller gå!
- By 246