Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Nu vet jag att du Camaro har en ganska kraftig trollattityd här på forumet men vad är det för fel på dem argumenten?

Småpojkar i alla åldrar tycker ofta att det är viktigt med hög prestanda på sin bil, gärna breda däck, stor stereo och annat lull lull. Det tycker småtjejer är spännande men om den som väljer bil hellre vill attrahera kvinnor som kommit lite längre i livet, dvs kvinnor som värderar ansvarstagande och stabilitet, så väljer man en bil som är säker, ekonomisk, praktisk och miljövänlig.

Varför skulle lokalproducerad biogas vara skitsnack? Mig veterligen importeras inte en kubikmeter biogas till Sverige och den biogas jag tankar har producerats bara 5 km ifrån där jag bor, av det matavfall jag och alla andra i min kommun sorterat ut...mycket mer lokalproducerat kan det inte bli.
Användarvisningsbild
av camaro69
Fred skrev:Nu vet jag att du Camaro har en ganska kraftig trollattityd här på forumet men vad är det för fel på dem argumenten?
Personangrepp är ju moget. :lol:

Off topic

Det är viktigt att vara medveten om att det medför en risk i sig att dra alltför stora växlar på begreppet troll. Det händer att internetanvändare falskeligen anklagas för "trollande", trots att de har ett seriöst uppsåt med positiva förtecken. Användare kan exempelvis anklagas för att vara "troll" antingen som ett uppsåtligt retoriskt knep, eller som en följd av missförstånd. En person med åsikter som skiljer sig från majoritetens upplevs lätt av andra debattörer som provokativ, och kan i förlängningen komma att beskrivas som ett "troll", trots att en mer neutral genomlysning av diskussionen kanske visar att det egentligen inte alls ligger till på det sättet. En annan orsak till att en person felaktigt upplevs som "troll" kan vara att personens meddebattörer har en annan uppfattning om vart forumets debatt bör leda. Om någon part uppfattar att socialt umgänge är forumets huvudsakliga syfte, och en annan part istället ser exempelvis analytiskt resonemang för att nå logiska slutsatser som det primära syftet, kan de två parterna uppfatta varandra som troll utan att någon av dem egentligen alls bär internettrollets attribut. Man kan därmed konstatera vikten av att forumets arrangör/moderator tydligt förklarar vad som är diskussionens syfte, om det finns gränser för yttrandefriheten i forumet, och var de i så fall bör dras.

Åter till topic.

Gasbilarna har väl sina fel och brister, precis som övriga bilar drivs av bensin och diesel.
Men när argumenten om, att mogna kvinnor "tänder" på män med gasbil. Då har väl debatten passerat en viss lägstanivå.
En viss form av saklighet är väl ändå inte att begära för mycket.
av Fred
Grundregel 1: Försök inte argumentera med troll, det underblåser bara deras behov av att provocera.

Däremot vill jag dock förklara vad jag menade, för dem som kanske missade nyanserna i mitt inlägg.

Eftersom jag funnits ett bra tag på detta forum så vet jag hur många pojkar här resonerar. Gasbil är värdelöst för att de är så sega. Det ska vara TURBO!!! Och den måste chiptrimmas!!!! Och så måste man ha race-kat!!! Och så måste man ha öppet filter!!! Etc etc. För mig så tillhör dessa resonemang dem som har en aning pojkaktiga värderingar. Jag ville göra mina "argument" lite roligare att läsa än att skriva en massa siffror om prestanda och utläggningar om huruvida körglädje finns eller inte. Om detta var provocerande för vissa så ber jag om ursäkt...men jag kan tyvärr inte ta ansvar för om andra tar åt sig av mina formuleringar och därigenom blir upprörda.

Jag tror att de allra flesta som läste mitt inlägg förstod att exemplen med kvinnor inte var sakliga utan retoriska, med mening att vara lite lustiga och det finns, mig veterligen, ingen regel på forumet om grad av saklighet för inlägg.
av MattiasD
360, har du tillgång till biogas där råvaran är avfall är gasbilen bäst för miljön. Är biogasen gjord av grödor är det bättre att välja etanol. Handlar det om fordonsgas (biogas + naturgas) är det troligen också bättre med etanol. När St1 kommer igång med sin egna produktion av etanol baserad på avfall är den etanolen fullt i klass med biogas (avfall). Bäst vore en bil som klarar både gas och etanol. Men det verkar dröja. Efter dessa rankar jag bensinbilen och sist dieselbilen. Diesel är och förblir det skitigaste bränslet, både dåligt för miljö och hälsa, oavsett vad våra motorjournalister försöker banka in.

Alla motorer borde vara överladdade eftersom det höjer verkningsgraden. Men då går Bi-Fuel bort. Kanske Passat Ecofuel kan vara nåt?
av Fred
Bra inlägg MattiasD!

Dock är det väl så att biogas gjord av grödor inte existerar i Sverige? Jag har aldrig sett något om det så har du någon källa så skulle det vara väldigt intressant att läsa lite om det.

Jag har länge önskat en bil som startar på etanol för att sedan slå över till gas. Det känns inte riktigt bra att jag varje gång jag startar bilen bränner upp bensin. Det hade känts mycket bättre att bränna upp lokalproducerad etanol istället. Nu är det inget jätteproblem eftersom jag inte ens tankar 90 liter bensin om året och då kör jag ändå 1000-1500 mil med bilen! :D

Passat Ecofuel är nog den bästa gasbil som finns att köpa just nu men vill man köpa Volvo så är den ju inte riktigt rätt. Personligen blir det nog dock en begagnad Passat när min kära V70 skall bytas/ger upp.
av MattiasD
Tack Fred!

Anläggningen i Trelleborg ska väl använda betor som råvara för biogas. Men jag har inte uppdaterat mig hur det gått för den anläggningen.

Nu finns Passat 1.4 TSI också för etanol. Dvs samma motor som i Ecofuel. Men ändå klarar inte Ecofuel officiellt också etanol. Troligen går det dock bra att tanka etanol i Ecofuel, men man har ingen lust att chansa i en så pass dyr bil. Men jag stör mig på att jag måste välja en bil för etanol/bensin eller gas/bensin. Jag vill ha gas/etanol! :)
av Fred
Som sagt, samma här! :D Det skulle inte förvåna mig om det kommer i nästa generation gasbilar. Om man sen får drömma ett steg till så skulle ju en etanol/gas/elhybrid vara mumma! :lol:
Användarvisningsbild
av greeeken
I detta fall håller jag med Camaro.
Vad är felet med turbo trimma o stor stereo. Bara för att man har kraftig motor betyder dte INTE att man kör som en tok.
Kan du vara utan sånt så finns det många billiga bilar. VA vet ja köp en Dacia.

Gas bilar förorenar dom med att påstå anant är dumt o korkat. Gas bilar är sega JA. Det i sig är ju farligt. Omköärningar blir jobbigare med mera med mera. Ja ni förstår man kan jämföra hur mkt som hellst.

Ska du ha gas bil se till att du har tankställen o bra verkstad i din närhet.
av Fred
greeeken skrev:I detta fall håller jag med Camaro.
Vad är felet med turbo trimma o stor stereo. Bara för att man har kraftig motor betyder dte INTE att man kör som en tok.
Kan du vara utan sånt så finns det många billiga bilar. VA vet ja köp en Dacia.
Nu har du helt missat poängen i den här diskussionen. Ingen har skrivit något om att det är fel med turbo, trimma, stereo etc. Inte heller att alla med kraftig motor kör som tokar. Vi har inte heller pratat något om billiga eller dyra bilar.
Gas bilar förorenar dom med att påstå anant är dumt o korkat.
Ingen har heller påstått att gasbilar inte förorenar. Dock är det så att om metanet, som alltid utvecklas när biologiskt avfall bryts ned, tas omhand och förbränns t ex i en gasbil, istället för att det försvinner ut i atmosfären, så är miljöpåverkan 150% mindre än för en bensinbil. Innan någon skriker att det inte fungerar med 150% mindre så kan jag säga att vi redan haft den diskussionen i en annan tråd, så det behöver vi inte ta här.
Gas bilar är sega JA. Det i sig är ju farligt. Omköärningar blir jobbigare med mera med mera. Ja ni förstår man kan jämföra hur mkt som hellst.
V70N BiFuel är inte segare än en vanlig V70N bensin. 140 hk för båda och viktskillnaden dem emellan gör inte mycket skillnad för känslan i bilen. Förövrigt kan jag inte förstå hur man kan tycka att någon modern bil i den här klassen är "farligt slö" vid omkörningar. Omkörningar blir farliga när föraren inte kan planera sin körning, det är inte beroende på bilens prestanda. Känner man sin bils prestanda så gör man omkörningar efter det.
Ska du ha gas bil se till att du har tankställen o bra verkstad i din närhet.
Där är vi HELT eniga!! :D
Användarvisningsbild
av SvenB
Fred skrev: Omkörningar blir farliga när föraren inte kan planera sin körning, det är inte beroende på bilens prestanda. Känner man sin bils prestanda så gör man omkörningar efter det.
Just så. För tillfället kör jag en bil med 125 hk. Jag har aldrig känt det som att det har varit något problem vid omkörningar. Om det någon gång skulle kännts lite "pirrigt" skulle det berott på felbedömning från mig. Det jag menar är, att man "intecknar" de eventuella fler hästkrafterna och gör lika många pirriga omkörningar om man "har den västen" på sig.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]