Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

dst02 skrev:
riha skrev:
dst02 skrev:Jag märkte härom veckan att när Jag kör med farthållaren och ställt in den på säg 100km/h och de visas i displayen så
står de ca 1-2km/h mer på hastighetsmätaren. Normalt? Någon mer som har det så?
Vilken hastighet är det som stämmer?

V70,drivE,my11.

Min farthållare och mätare visar likadant, dock med lite skillnad när man kör i backar då nålen kan variera sig lite eftersom bilen måste kompensera lutning med mer elelr mindre motor.

Dock som så många skriver så är det skillnad på verklig hastighet och vad du ställer in/ser som hastighet i bilen.
En GPS visar dig rätt siffror och min och Kaves XC70:or visar ca 3-4 km/h fel beroende på däck (sommardäck/vinterdäck).
De där med motlut/utför borde Jag ha tänkt på. Farthållaren i V70 har ingen bromsfunktion va? Den släpper bara på gasen när de går ut för?
Korrekt.
Jöns skrev:Min är tvärtom. Ställer jag farthållaren på 100km/h visar mätaren ca 98km/h.
Detta är tydligen en "feature" och mätaren är visst inte bättre än så...
Samma på min bil, farthållaren indikerar en lägre hastighet än mätaren.
Tycker att mina stämmer överens ganska bra. Men farthållaren är ju ett "bör"värde, hastighetsmätare är ju "är"värdet. Som någon redan nämnt, vid kraftiga lutningar kan det vara svårt för motorn att orka hålla "bör"värdet. Framförallt om lutningsändringen kommer snabbt så hinner inte bilen kompensera. Det skulle bli för ryckigt om den skulle reagera tillräckligt snabbt/kraftigt. Körde en gammal Mondeo en gång med DW10 motorn, 2,0 4cyl diesel 136hk, och den var mycket sämre än en Volvo med samma motor att hålla inställd hastighet. Tappade rejält i motlut och när man kom över kullen så släppte den inte tillräckligt snabbt och det gick +10km/h nedför. Kan inte jämföra mot andra märken direkt men jag tycker Volvo funkar väldigt bra i detta avseende.

Som också redan är nämnt så får inte en hastighetsmätare visa för lite, därför ligger den med offset och visar för mycket. Rullomkretsen får ju variera +/- 5% och fortfarande får mätaren inte visa för lite. Detta krav finns inte på alla marknader så genom att använda mjukvaran till DIM från "rätt" marknad så slipper man offseten och mätaren stämmer jämfört mot GPS.
dst02 skrev:Jag märkte härom veckan att när Jag kör med farthållaren och ställt in den på säg 100km/h och de visas i displayen så
står de ca 1-2km/h mer på hastighetsmätaren. Normalt? Någon mer som har det så?
Vilken hastighet är det som stämmer?

V70,drivE,my11.
Då jag kollat detta på en V70II 2.0F MY09 och en XC70II D5AWD MY10 så var i bägge fallen överensstämmelsen mellan farthållarens siffra (dvs dess inställda"målfart", vilket inte har direkt med faktisk hastighet att göra) och hastighetsmätarens visning så exakt att jag blev förvånad och drog slutsatsen att hastighetsmätarens visare inte drivs med traditionell vridspole utan med något slags stegmotor som enligt digital signalering fixerar nålen vid skalstreck för hela km/h. Denna överensstämmelse rådde förstås bara vid jämvikt, alltså vid konstant motståndskraft (vilket i princip innebär slät vägbana, konstant väglutning och konstant riktning som ger konstant lutfmotstånd). Så snart någon sådan faktor plötsligt ändras, t ex om det blir en uppförsbacke, ändras hastighetsmätarens utslag tillfälligt men inte farthållarens siffra. Detta beror ju på att farthållaren fungerar med enbart hastigheten som indata, vilket ju gör att hastigheten måste ändras för att farthållaren alls ska reagera.

Att med farthållaren välja ett viss hastighet, t ex 90 km/h, innebär ju inte att GPS eller annan "högre makt" anlitas för att verkligen hålla den farten (varvid mätaren borde visa t ex 94 km/h), utan bara att systemet eftersträvar den hastighet, t ex 86 km/h, som normalt leder till ett visarutslag av 90.

Det vore intressant att få veta om den observerade diskrepansen verkligen förelåg i jämvikt (enligt ovan), under en lite längre stund.
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. Årets kultur[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

Det var felet! Fick bli tejp temporärt till[…]