Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av depthless
Jag ska inom kort byta styrenhet till min S80 T6 2000, det har stått "bromsfel - stanna omgående" - ett par gånger i färddatorn, men jag har kollat bromsar och dyl, och allt är OK, det är styrenheten som har ett permanent fel. Vågar jag köra bilen när den är i det här "skicket"?

ABS-styrenheten är väl kopplad till STC:n, men vanliga ABS-bromsar funkar väl alltid?
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Kompleterat rubriken lite
av Kurtoua
ABSen kommer att inte fungera men dina bromsar för övrigt fungerar så det är ingen fara att köra bilen men tänk på att din bromssträcka blir lite längre
Mvh Kurtoua
Användarvisningsbild
av stuffs
eiskall skrev:
greeeken skrev:JAsså det blir det????????????????????????????????????????????????????
Enligt Wikipedia:
Kod: Markera allt
Bromssträcka från 80-0 km/h: 	
ABS 	Låsta hjul
Torrt 	32 	45 m
Snö 	64m 	53 m
Is 	404 m 	255 m

http://sv.wikipedia.org/wiki/ABS

Samtidigt står följande:

OBS ! vid full broms på asfalt i torrtväglag blir bromssträckan kortare utan ABS.
Stämmer mycket bra att ABS förlänger bromssträckan..
Anledningen till att man har ABS är för att fortfarande kunna styra under panikbromsning.
av Kojje
Har en trasig abs givare på min merca som jag ej fått tummen ur och lagat så abs och antispinn funkar inte har kört så i ca 8mån nu mina första fem bilar hade ingen abs så det blir back to basic bara.

Nu har jag en V90 MY2020 med den gamla vanliga v&a[…]

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]