Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har efter nu 2,5års(!) bilägande köpt en sladd till Calix motorvärmaren som sitter på bilen. Nu har jag upptäckt att efter en stund (ca 10min) löser jordfelsbrytaren ut i villan/garaget. Har fräschat till jordpunkten för uttaget i karossen och kollat anslutningar/kablar under bilen. Dessa ser mkt bra ut. Trots detta kvarstår problemet.

Det jag undrar över varför det dröjer innan jordfelsbrytaren löser ut? Vid ett rent jordfel skulle väl brytaren lösa ut direkt?

Tur att kabeln inte var så dyr ;-)
Jordefelsbrytare är generellt känsliga för motorvärmare, kablar och timers. Kan vara vad som helst, kanske frusen fukt tinar upp efter ett tags användande? För mig var det timern som var problemet, när det töade droppade det vatten på den. Tog in den i garaget och lät sladden gå ut under garageporten så var det inget problem.

Kan ju vara något annat för dig, men försök generellt hålla torrt runt elen så ska den inte lösa ut.
Prova att göra rent uttaget på bilen. Det låter som om du har en hinna av salt som leder lite ström någon stans.
Prova att dela på kablarna i motorrummet och bara ha kabeln som går igenom karossen inkopplad.
Håller det då, så koppla in antingen kupeuttaget eller motorvärmaren. Då bör du få reda på vart felet sitter.
För min bil löser jordfelsbrytaren ut då och då när jag använder motorvärmaren. Det enda jag behöver göra är att spola i eluttaget på bilen med trädgårdsslangen så fungerar det sedan. Jag behöver inte ens torka uttaget först.
Det är troligen som sägs här ovan salt som kommit in i uttaget.

Per L
Koppla loss alla skarvar som du hittar, koppla sedan in dem en efter en. När du hittar skarven som löser ut j-f brytaren så har du hittat felet. Men jag tippar på motor/blockvärmaren.
johcarl skrev:Ska rengöra och kolla anslutningarna igen. Hur varm blir motorn om det fungerar? Ser man man på tempmätaren direkt när man startar bilen att den är varm?
Det tror jag inte, känn med handen på bakkant av blocket, men dra för säkerhets skull ur sladden först.
JFB för personskydd löser ut vid en felström om 30 mA, vilket motsvarar 7,7 kOhm dvs 7700 Ohm vid 230 V.

Du kan felsöka utan att koppla in stickproppen genom att resistansmäta mellan stickproppens jordanslutning och de båda pinnarna, en åt gången. Är resistansen vid någon mätning lägre än ovan så löser JFB. I en helt frisk anläggning ligger isolationsresistansen på ca 1 MOhm eller högre. Det är, som någon redan påpekat, oftast blockvärmaren som har för dålig isolation.
Mäter du motståndet mellan jorden och den strömmförande kabeln skall du ha oändligt stort motstånd för det ska inte som nämnts ovan gå någon ström genom säkerhetsledaren. Jag skulle inte använda vatten vid el-rengöring, utan elektronikrengöring. Jag köper min på biltema och den fungerar bra. Detta är husvagnsägarens bästa vän eftersom våra släpvagnskontakter ofta ärgar.
Jag har precis fått samma fel på min S60. Jordfelsbrytaren löser ut så fort jag sätter sladden i bilen. Varken motor- eller kupévärmaren är då inkopplad. Mäter jag motståndet mellan stiften i uttaget ligger det runt 30kOhm oavsett om jag mäter mellan faserna eller mellan fas och jord. Alltså har det förmodligen kommit in salt och fukt nånstans som ger krypströmmar...
dieselmagnus skrev:Mäter du motståndet mellan jorden och den strömmförande kabeln skall du ha oändligt stort motstånd för det ska inte som nämnts ovan gå någon ström genom säkerhetsledaren. Jag skulle inte använda vatten vid el-rengöring, utan elektronikrengöring. Jag köper min på biltema och den fungerar bra. Detta är husvagnsägarens bästa vän eftersom våra släpvagnskontakter ofta ärgar.
Det är orealistiskt att kräva att isolationen skall vara oändlig, 1MOhm eller bättre är mer rimligt.

Men en likströmsmätning säger inte allt. Den intressanta storheten för att bestämma läckströmmen till jord är egentligen inte bara resistansen utan impedansen och denna kan dessutom vara olinjär m.a.p. spännningen. För en mer korrekt isolationsmätning används en s.k. isolationsmätare alt. megger som mäter isolationen vid hög spänning. Vanligen 500 V i en 400/230 V anläggning. Att isolationen är OK då man likströmsmäter med 9V, som är den vanligaste spänningen i en multimeter, är ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor för att isolationen skall kunna betraktas som OK.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]