Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Exs
Tjena!

Jag har en V70 GLT -98 som börjat uppföra sig lite underligt.
När jag vrider om nyckeln så går startmotorn och precis när motorn hostar igång så dör den direkt igen. Det spelar ingen roll om man fortsätter veva på startmotorn "förbi" hostet för den hostar inte till något mer sen igen utan att man vridit tillbaka nyckeln. Detta hände två gånger igår eftermiddag när jag skulle hem från jobbet. Idag på morgonen fungerade den klockrent, men när jag skulle hem från jobbet nu i eftermiddag så fick jag nog försöka 7-8 gånger innan den gick igång. När den väl går igång går den precis som vanligt. Inga varningslampor lyser förutom servicelampan. Jag ska snart lämna in bilen på service men det vore bra att veta om det här med starten är något man kan fixa själv, det vore skönt att slippa betala tusentals kronor för felsökning hos volvo.

En annan sak jag märkt (men som varit så hela vintern, minst) är att några sekunder efter att man startat drar kylfläkten igång och går någon minut innan den stannar, detta händer även vid -20 och iskall motor, normalt?

Tack på förhand!

/Erik
Kan vara tändmodulen eller tändspolen där kan tråden gått av, dom får kontakt t,ex när spolen är kall och särar på sig när spolen blir varm.eller glapp som spökar.
av *pettson*
Startproblemet är din startspärr. Den vill inte acceptera din nyckel. Den håller då bränslepumpen avstängd. Du kan då starta på rest trycket men mer blir det inte. Se över antennringen runt tändningslåset. Se även över dina nycklar.
*pettson* skrev:Startproblemet är din startspärr. Den vill inte acceptera din nyckel. Den håller då bränslepumpen avstängd. Du kan då starta på rest trycket men mer blir det inte. Se över antennringen runt tändningslåset. Se även över dina nycklar.
Precis vad jag tänkte men pettson hann före mej, min har gjort så där en gång för några år sedan men det tände en felkod för mej då. Det lustiga var att det bara har hänt en gång och aldrig mer trots att jag aldrig gjort något åt det.
Angående kylfläkten; är du säker på att det är den du hör? Det du beskriver låter som sekundärluftpumpen, om du har en sån? Men om det är kylfläkten så Kanske nån tempgivare har gått sönder, sök här i forumet, det finns andra som haft det problemet.
Tack för era svar!

Bilen har fungerat klockrent nu ända sedan jag skrev inlägget här, men händer det igen ska jag definitivt ta en titt på det här med nycklarna och antennringen. Jag har dock en liten fundering angående *pettsons* bränsleteori; andra dagen bilen strulade så hände samma sak 7-8 gånger, dvs att den hostade till en gång. Om bränsletillförseln stryps borde väl resttrycket försvinna efter första startförsöket? Eller bygger den upp lite nytt tryck varje gång? Inte för att det kanske har någon betydelse men det vore intressant att veta i alla fall :)

Sekundärluftpumpen? Vart sitter den och vad har den för funktion? Jag har bara hört ett vinande ljud (eller hur jag nu ska beskriva det) som jag tolkat som kylfläkten fast med dåliga lager. Ljudet har jag hört både strax efter start som jag beskrev, och även någon gång precis när jag parkerat bilen, innan jag stängt av motorn. Jag har dock aldrig tittat på kylfläkten i samband med att ljudet uppstått. Beskriv gärna lite om sekundärluftpumpen så ska jag kolla om det kan vara den låter :)

Tack för hjälpen!
/Erik
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??