Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

wexe skrev:Den ger visst dom symtomen enda är att tioventilaren kan klara sig utan kamaxelgivare när motorn väl är igång..
Nej, 10-ventilaren klarar både att starta och gå utan kamaxelgivare. Jag har själv en 10-ventilare och jag körde runt med trasig kamaxelgivare i några veckor och det var inga problem.
olindh skrev:
wexe skrev:Den ger visst dom symtomen enda är att tioventilaren kan klara sig utan kamaxelgivare när motorn väl är igång..
Nej, 10-ventilaren klarar både att starta och gå utan kamaxelgivare. Jag har själv en 10-ventilare och jag körde runt med trasig kamaxelgivare i några veckor och det var inga problem.
Först av allt. EN DEL 10 ventilare kan starta utan givaren, vågar säga att det är dom flesta. Det beror på vilken programserie på mjukvara man har. Detsamma att vissa GLT kan starta utan givaren och gå utan den. Också det beroende på vilken programserie av mjukvara man har.
Men det går alldeles utmärkt att höra när givaren saknas oavsett, motorn missar ordentligt på tändningen och är mycket orolig när det gäller 10v och den är startad, den blir riktigt svag. Det är inte så att det *inte märks* isåfall har man en motor som går mycket dåligt i vanliga fall.

När man drar det generellt utan att blanda in olika programserier så säger man..

10V startar och går utan givaren. (eftersom dom flesta gör det) Den går vidare även om den går sönder under färd.
20V startar INTE utan givaren men går vidare om givaren går sönder under färd. (eftersom dom flesta gör det)
20V turbo, startar inte och går inte utan givaren om den går sönder under färd.
När jag slår på tändningen så är allt som vanligt, det lysser inga extra lamper på instrumentpanel som indikerar att något e fel... men tempmätaren skjuter i höjden i 5 sekunder för att sedan falla som en börskrasch XD......... och startmotorn och kam och fläkt remmen drar runt fint utan problem.....säkringarna e också hela :D allt e okey bara att den inte tänder XD... bilen ville bara inte starta för nu si sådär 2 veckor sen nu :shock: använde den dan innan... men nästa dag så var den död (S) :cry: :( jag e tacksam för hjälpen men det e svårt att hitta felet......... :wink:
Startspärr? 96 och framåt brukar ha IMMO, med en transponder inbyggd i nyckeln, eller på tidiga modeller en liten pinne som ska i ett hål i instrumentbrädan innan start. Transponder i nyckeln känns igen på att plasten är lite tjockare. Ser din nyckel ut så här har du INTE IMMO:
Bild

Antagligen har du en startspärr inbyggd i larmet, men den bryter bara startmotorn.
VOLVON GICK IGÅNG IDAG!!!!!!! det var en kabel från batterit en röd kabel som hade skavt mot ett sprucket plast fäste 3dm under batteriet... som hade gjort att kabeln näst intill var av, som man då inte märkte förrens far drog i kabeln....far tejpade kabel och då starta VOLVON :D och det lät som ett vrål av ett lejon i vildmarkens savann i skymning.....den fick el till startmotorn men på nått sätt så fick den inte det till tändsystemet. Men när far tejpade kabel så starta gamla bettan men motorn gick inte på alla burkarna( cylindrarna) det vissa sig att den tredje tändkabeln var slut... men TACK :D för allt ni har bidragit med som kunde ha varit fel :D tack för all hjälp ja fått!!! :-)-) hehehe ska till VOLVO på måndag :D ;) Och vi får hoppas att den går flera tusen felfria mil till :D

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]