Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Det är ofta lit rostigt, men rosten är nog inte problemet, utan det att hylsan rörsig lite lite hela tiden.
metall mot metall som gnager hela tiden gör att det nöts bort lite av matrialet hela tiden, till slut rappar det över.
med lite fett på splinsen så näter man inte på matrialet på samma sätt. (rosten är nog till stor del allt melall damm som rostar)
av VXC70
CarMan skrev:Det är ofta lit rostigt, men rosten är nog inte problemet, utan det att hylsan rörsig lite lite hela tiden.
metall mot metall som gnager hela tiden gör att det nöts bort lite av matrialet hela tiden, till slut rappar det över.
med lite fett på splinsen så näter man inte på matrialet på samma sätt. (rosten är nog till stor del allt melall damm som rostar)
mm , borde ha gjorts grövre splines, för är då väldigt tätt med splines. grövre längre. gjordes vinkelväxlarna byggdes väll inte för att vara hållbara.

btw. värt att plocka ner en fuktande vinkelväxel och limma om?
vet hur enkelt det är att dela på den.
Användarvisningsbild
av camaro69
VXC70 skrev:limma om?
Fettet innehåller inte lim vad jag vet.

Som det skrivits tidigare. Vattenfast fett av bra kvalitet går att hylsan håller länge. Min gamla hylsa var torr, och röd som räven av rost.

Fett på sylen är aldrig fel. :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
VXC70 skrev:jag har inte tänkt att anväda fett för att täta vinkelväxel.
då använder man flytande packning!
täta ????
gör hur du vill mig kvittar det.

hoppas nån annan tar tillsig tippsen i tråden.
av VXC70
CarMan skrev:
täta ????

Vinkelväxlar har en tendens att fukta i vinkelväxelhusets delning.
Man tätar mellan motorblock och oljetråg med flytande packning. så varför skulle man då inte kunna göra det med vinkelväxeln........
för den fuktar inte från packboxar!
av henrikjohansson82
Heja Volvo!

Inte fan kom det några hylsor idag! Nya budet är 5/2, och då bara 39 hylsor istället för tidigare 400st! :evil:

Hade inte bilen varit körbar hade man haft rätt till hyrbil efter 7 dagar, men volvo bedömer ju bilen som körbar, och visst är den det men vem vet om det förvärrar situationen på axlarnas splines! Jag personligen gillar inte att köra med bilen när man inte sett hur det ser ut där inne.

Nej det är riktigt kasst av Volvo att inte kunna leverera hylsor på så lång tid! Är det nån mer på forumet som väntar på hylsa?

Trevlig helg på er!

//Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
VXC70 skrev:
CarMan skrev:
täta ????

Vinkelväxlar har en tendens att fukta i vinkelväxelhusets delning.
Man tätar mellan motorblock och oljetråg med flytande packning. så varför skulle man då inte kunna göra det med vinkelväxeln........
för den fuktar inte från packboxar!

Vinkelväxlar har haft en tendens att fukta i vinkelväxelhuset delning. JA & det fins en tydlig beskrivning på att kan ska grada av ytan & täta den med "flytandepackning"
Man tätar mellan motor & olje tråg med flytande packning. JA en annan srot, men ja.

Inget av detta har nått alls at göra med hylsan, eller splinsen o inte heller den rost som är i dessa områden.
nån form av missförstån ? tror det läses för mycke på olika forum itan att veta hur grejornna ser ut eller sitter monterade på bilen.
av henrikjohansson82
Tja!

Ligger och funderar över vinkelväxelns funktion och vad som kan ha hänt i min drivlina!

Att min hylsa är kass har ju volvo konstaterat, och sen hur axlarnas splines mår återstår ju att se!

Men hu f*n kan bilen driva på båda framhjulen när det är trasigt i drivningen mot vinkelväxeln? Höger drivaxel går ju in i vinkelväxeln! För båda framhjulen snurrar när jag har bilen upplyft, kanske tar det i så pass i den trasiga hylsan att det snurrar med!

Kan nån kunnig försöka förklara vinkelväxelns uppbyggnad/funktion för mig! Sitter automatlåda i bilen!

Tack på förhand

Henrik
Användarvisningsbild
av Sparkz
Höger drivaxel går rakt igenom vinkelväxeln och in till ett drev i diffen precis som vanligt.
Axeln ut till vinkelväxeln är alltså ett rör precis som ingående axeln i vinkelväxeln. Den är en förlängning på diffhuset, fast kopplad ihop med kronhjulet.
Kraften måste ju hämtas före diffen till framhjulen, om man bara satte en vinkelväxel på höger drivaxel så skulle det räcka med att vänster framhjul spinner så står resten still.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]