Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag och hustrun provade en T3 för första gången i mellandagarna (direkt efter en annan provkörande kund) och tyckte att motorn överaskade med att vara pigg... sina 150hk till trots. Vi har 200hk i V70´n och 170hk i S40'n (visst, några hästar har nog lämnat stallet, men dock) och hade nog väntat oss att den skulle kännas trött med 150hk och framförallt plågad med sina 1,6liter. Men som sagt det var en positiv överaskning.

Förra veckan tyckte jag det var dags igen för en provkörning för att kunna känna mer på den när det inte var så såphalt ute längre och då tog jag bilen som första kund och fick därmed kallstart. Mitt första intryck denna gång blev OJJ, den här motorn kan jag inte leva med..... den är för klen! Men ju mer jag körde desto mer tyckte jag att jag kände igen den och när den var så varm att jag kunde prova start/stopp funktionen :) så tyckte jag den var förvånandsvärt pigg igen och jag fick tillbaks känslan från första provkörningen.

Så vad säger ni, inbillar jag mig bara!?!? Eller är det så att motorn är momentbegränsad vid kallstart, av avgasskäl eller annat? (Skall tillägga att jag körde V50 1.8F på väg till andra provkörningen så det var inte direkt så att jag kom från ett under av effekt och körglädje så att det var det som lurade mig).
Den motorn är direktinsprutad, kanske är det nödvändigt med reducerat moment innan den blivit någorlunda varm. Gissar att det blir en massa emissioner annars.
/greenbay
Jag tyckte också T3an gick lite bättre när den blev varm än när den var kall, men det var inget som störde mig eller som var påtagligt irriterande. Brukar ta det lugnt de första 10 minuterna efter kallstart ändå.
Om man är medveten om det så är det ju inget problem för mig heller, det var mer en reflektion jag gjorde att det kändes så påtaglig skillnad vid kallstart mot vad jag hade i minnet från första provkörningen!

Jag kan absolut leva med en T3 och kommer troligen beställa inom kort och med egen bil tar jag det också alltid lugnt med kall motor.
Låter märkligt! Varvtalsbegränsningar finns ju på vissa bilar men det är ex BMW M3 och liknande. Har faktiskt inte hört om moment/effektbegränsning tidigare mer än på rena monsterbilar.

Så jag är lite tveksam faktikt. Skulle dock vara kul att veta.
Racetwin2 skrev:Låter märkligt! Varvtalsbegränsningar finns ju på vissa bilar men det är ex BMW M3 och liknande. Har faktiskt inte hört om moment/effektbegränsning tidigare mer än på rena monsterbilar...
Finns bl.a. på VW's dieselmotorer, hade en Caravelle som hyrbil några dagar förra vintern.
På morgonen vid kallstart orkade den knappt upp för backen från hotellet.
Skillnaden var enorm jmf. med varm motor.
Hej!
Däremot är i stort sett alla bilar momentbegränsade på lägre växlar. Det brukar vara ettan och tvåan, ibland också trean. Främsta skälet är att dra ned på momentkollektivet, i andra hand för att minska hjulspinn. Olika mycket begränsning för olika växellådor så klart. Minns jag rätt har XC90 V8 400 Nm på ettan (och kanske tvåan) och 440 Nm på övriga. Detta tack vare robust växellåda och lång (hög) slutväxel. Kort (låg) slutväxel å andra sidan växlar upp kraften, och ger mer delskada, därav generellt sett mer behov att begränsa.

De flesta av Volvos växellådor ligger i spannet 180-350 Nm på ettan (beroende på vagnsvikt, slutväxel, dragvikt etc). Kanske växellådan till C30/S40/V50 1,6 105hk är något klenare än 180 Nm på ettan. Skulle anta det. Motorn ger ju ändå bara 165 Nm. Skulle gissa den klarar 150 Nm eller mindre. Det är verkligen en liten växellåda!

Skulle gissa att din S40 170 har 230 Nm på ettan, samma som övriga växlar. Skulle V60 T3 ha t.ex. 180 Nm på ettan (vet inte vilken växellåda man valde till denna) så upplever du ju V60:n tröttare på ettan. Och kanske tvåan.

Detta är min teori.
En annan Teori:
Om det var en kallstart och du hade på alla värmekällor, stolsvärme, bakruta, backspeglar, fläkt på full effekt plus att alla T3 har PTC element i värmaren som standard (1200W som ej går att stänga av). Kan inte alla dessa laster på generatorn med en relativt liten motor som T3 är göra att motor känns trög, det finns säkert någon på forumet som kan räkna ut hur mycket en fullastad generator påverkar motorns effekt.
(Teoretisk Max generatorlast: 180A x 13,5V = 2,4kW om det är 180A generator kan vara 150 också, vet ej).
2,4KW = 2,4/0,74 hk = 3,2Hk. Det låter inte mycket och det är det inte heller på maxvarv men på lägre varv där du ex har 50-60hk är det nog kännbart.

Dock påverkar också defrostern för den innebär att AC:n går (avfuktning) och den stjäl mycket mer kraft - vi pratar om kanske 5 hk har jag för mig.

Dessa två i kombination skulle kunna vara en förklaring.

Jag tror fortfarande inte att Volvos motorer har moment/efektbegränsning pga motortemperatur. Har iaf aldrig läst om det och det brukar bara förekomma på mer extrema sportvagnar.
Varvtalsmätare Volvo 240 -88

Nu är problemet löst. Varvräknaren […]

Volvo 240 klocka

Nu är problemet löst. Det som händ[…]

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jp[…]

Hade en Golf 3 en gång i tiden och den gick […]