Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FWH
oskobe skrev:
FWH skrev:GPSen fungerar allra bästa på en plan och rak motorväg, krokiga och backiga (kan man säga så?) vägar kan skapa viss missvisning.
Jo, det stämmer till viss del, men betänk att systemet inte har några problem att klara en missil i 1000 km/h och kan styra den dit den vill, den klarar också att mäta en segelbåts hastighet på 0,5 knop (1 km/h). Dock stämmer det att en GPS är sämre på att mäta höjd.
Om den bara har vettig mottagning och om du inte axar, bromsar eller svänger för mycket så kan du lita på den. Om du kollar på en rak motorväg hur mycket felvisningen på hastighetsmätaren är så kan du använda det i stan eller under broms eller på krokig väg.
Ja, avvikelsen är nog mest av akademisk betydelse.
Min är tvärtom. Ställer jag farthållaren på 100km/h visar mätaren ca 98km/h.
Detta är tydligen en "feature" och mätaren är visst inte bättre än så...
Men allvar, det här med farthållaren och h-mätaren är ju ingen stor grej. Det räcker säkert att man flyttar upp stolen till högsta läget från lägsta så ser 98,4 ut som 98,7. Och farthållaren har ju inga decimaler så både 76,5 och 74,4 blir 74 km/h (eller om det möjligen är 74,0-74,9). Inte ens en lantmätare eller arkitekt har ju förmågan att se exakt var nålen finns mellan två streck.../PH
Användarvisningsbild
av FWH
perhall skrev:Men allvar, det här med farthållaren och h-mätaren är ju ingen stor grej. Det räcker säkert att man flyttar upp stolen till högsta läget från lägsta så ser 98,4 ut som 98,7. Och farthållaren har ju inga decimaler så både 76,5 och 74,4 blir 74 km/h (eller om det möjligen är 74,0-74,9). Inte ens en lantmätare eller arkitekt har ju förmågan att se exakt var nålen finns mellan två streck.../PH
Naturligtvis måste man se till att man inte har något paralax fel när man läser av hastighetsmätaren.
FWH skrev:
perhall skrev:Men allvar, det här med farthållaren och h-mätaren är ju ingen stor grej. Det räcker säkert att man flyttar upp stolen till högsta läget från lägsta så ser 98,4 ut som 98,7. Och farthållaren har ju inga decimaler så både 76,5 och 74,4 blir 74 km/h (eller om det möjligen är 74,0-74,9). Inte ens en lantmätare eller arkitekt har ju förmågan att se exakt var nålen finns mellan två streck.../PH
Naturligtvis måste man se till att man inte har något paralax fel när man läser av hastighetsmätaren.
Tyvärr har man väl alltid det. Om man inte kör en VW Typ 1 buss.../PH
Användarvisningsbild
av FWH
perhall skrev: Tyvärr har man väl alltid det. Om man inte kör en VW Typ 1 buss.../PH
Vad jag menade var att om man ska korrekt jämföra den analoga och digital displayen måste man utesluta paralax felet.

Jag står ut med att det (ser ut) att visa lite fel så länge jag slipper köra gammal VW bus. :D

Sen är väl iofs Typ 2 bussen, Typ 1 var bubblan.
Förvirrande nog heter första bussen Typ 2 T1, nästa Typ 2 T2 osv, så det är lätt att blanda ihop "Typ" och "T".
FWH skrev:
perhall skrev: Tyvärr har man väl alltid det. Om man inte kör en VW Typ 1 buss.../PH
Vad jag menade var att om man ska korrekt jämföra den analoga och digital displayen måste man utesluta paralax felet.

Jag står ut med att det (ser ut) att visa lite fel så länge jag slipper köra gammal VW bus. :D

Sen är väl iofs Typ 2 bussen, Typ 1 var bubblan.
Förvirrande nog heter första bussen Typ 2 T1, nästa Typ 2 T2 osv, så det är lätt att blanda ihop "Typ" och "T".
=) OK, jag menar en gammal Brisbane-Surfer's Paradise-California-The Beach Boy's-Bondi Beach surfbuss:)
Skillnaden mellan 99 och 101 är inte mycket att bråka om. Ibland tycker ju passageraren att det går i 135 när jag tycker att det går i 140.../PH
Användarvisningsbild
av FWH
perhall skrev:Ibland tycker ju passageraren att det går i 135 när jag tycker att det går i 140.../PH
Det är ju bara en fördel. :lol:
dst02 skrev:Jag märkte härom veckan att när Jag kör med farthållaren och ställt in den på säg 100km/h och de visas i displayen så
står de ca 1-2km/h mer på hastighetsmätaren. Normalt? Någon mer som har det så?
Vilken hastighet är det som stämmer?

V70,drivE,my11.

Min farthållare och mätare visar likadant, dock med lite skillnad när man kör i backar då nålen kan variera sig lite eftersom bilen måste kompensera lutning med mer elelr mindre motor.

Dock som så många skriver så är det skillnad på verklig hastighet och vad du ställer in/ser som hastighet i bilen.
En GPS visar dig rätt siffror och min och Kaves XC70:or visar ca 3-4 km/h fel beroende på däck (sommardäck/vinterdäck).
riha skrev:
dst02 skrev:Jag märkte härom veckan att när Jag kör med farthållaren och ställt in den på säg 100km/h och de visas i displayen så
står de ca 1-2km/h mer på hastighetsmätaren. Normalt? Någon mer som har det så?
Vilken hastighet är det som stämmer?

V70,drivE,my11.

Min farthållare och mätare visar likadant, dock med lite skillnad när man kör i backar då nålen kan variera sig lite eftersom bilen måste kompensera lutning med mer elelr mindre motor.

Dock som så många skriver så är det skillnad på verklig hastighet och vad du ställer in/ser som hastighet i bilen.
En GPS visar dig rätt siffror och min och Kaves XC70:or visar ca 3-4 km/h fel beroende på däck (sommardäck/vinterdäck).
De där med motlut/utför borde Jag ha tänkt på. Farthållaren i V70 har ingen bromsfunktion va? Den släpper bara på gasen när de går ut för?

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]

Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]