Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojja
XC90_Executive skrev:Väljer man manuell för att den är billigare i inköp så är jag ändå inte säker på att det går ihop. Möjligtvis då eftersom den drar något mindre om man kör snålt. För jag tror att bilen blir betydligt "hetare" som begagnad om det är en automat.

Nja där är jag inte riktigt överens med dig. Jag skulle aldrig köpa en automat begagnad ifall bilen gått över 10 000 mil. Känns som att det är att be om bekymmer.
Användarvisningsbild
av bjornw
Enligt bilpriser.se skiljer det ca 10kkr på köppriset med eller utan automat, dvs ca 7000 mer i värdeminskning.

Precis som att de finns de som letar efter bara automater finns det de som letar efter bara manuella. Det är nog svårt att dra några slutsatser om hur de påverkar värdeminskningen. Det hade dock ingen betydelse alls när vi bytte in vår.
av Tflex
Hämtade ut en XC60 D3 AWD idag och kan intyga att automaten har fått ett riktigt lyft. Körde tidigare en V70 2,5FT aut. På V70 slirades det rejält när en ny växel skulle i & trots detta upplevdes växlingarna som ryckiga. Nu "sliras" det avsevärt mindre & växlingarna är mjuka och fina. Blev även positivt överaskad utav sportläget som gör att bilen känns mer på alerten.
av bilgalen
StringerBell skrev:Enligt spec. vill jag minnas att DSG/motsv. drar mindre än manuell som regel.
Precis. Bil med DSG är ungefär 1 deciliter snålare per mil än motsvarande manuella bil. Varierar ju säkert beroende på om bilen är 4wd eller inte osv.

Sen är DSG bilar också lite accelerationssnabbare än motsvarande manuell. Så det är egentligen bara fördelar, förutom just kanske att vissa upplever dsg som lite ryckig i krypfart. Jag har testat ganska många Audi och Vw med dsg men kan inte säga att jag upplevt denna ryckighet på nyare dsg bilar iaf.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det är ju fasiken 2011 nu och det finns ju massor med automatlådor som gör bilarna både snabbare och snålare än en manuell, tex DSG, CVT, BMWs sekventiella låda, Audi S-tronic och med tvekan volvos Powershift osv.

Har hört de flesta av dessa och älskar dem, de bara matar iväg snabbt som attan och man klarar inte att acca så fort själv med en manuell och till på köpet så går det snålare än manuell.

Så tråkigt då att volvo ska envisas med sina Sllirotronic-lådor fortfarande till de större motorerna.
Steff 99 skrev:Att den del vurmar för VW:s DSG låda förstår jag inte, den lådan, om någon är många gånger sämre växlingsmässigt än en traditionell automtlåda.

Jag har märkt att många av de som åker traditionella automater inte alls gillar tex DSG eftersom det där sega snurrande i oljekonvertern är borta och lådan bara sopar i växlarna på millisekuner och bilen accar iväg som en raket redan vid lågt gaspådrag. Däremot har alla som åker manuella lådor idag som jag pratat med bara älskat DSG och vill nu byta till automat.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Amli
Jag gillar DSG lådorna skarpt! Men jag har å andra sidan bara kört dem i Golf GTI och Golf R. Jag vet inte hur det är i en diesel bil.

Andra klara favoriter annars är Mercedes 7G-Tronic och BMW´s 8-stegade låda (vet inte om den har något namn). Dessa 2 lådor är guld i mina ögon.
Senast redigerad av 1 Amli, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av bjornw
Som jag förstått det är BMW's låda har en traditionell med momentomvandlare. Det visar att det går att lösa problematiken med tröga växlingar och effektförluster utan dubbelkopplingslåda.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
bjornw skrev:Som jag förstått det är BMW's låda har en traditionell med momentomvandlare. Det visar att det går att lösa problematiken med tröga växlingar och effektförluster utan dubbelkopplingslåda.
BMW aktiverar visst lockupen på alla växlar så fort lådna inte ska byta växel. Dock drar det lite mera än manuelll i alla fall eftersom det kostar att veva runt all olja i alla fall.
av bilgalen
Diesel och dsg funkar otroligt bra ihop enligt mitt tycke. De jag har testat är Vw med 170hk diesel och dsg samt audi med 3.0tdi och dsg. Den sistnämnda går ju förstås som en dröm!

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https:/[…]

@Micce1980 , Den har precis rullat 122xx mil s&ar[…]

Brandsläckare i V90?

Har en liten korg/back bak i bagaget med pås[…]

Det finns ju dessutom R-design till andra motoralt[…]