Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HasseCh
Varför blir det varmare i bilen när man svänger till vänster eller kör runt i en rondell :?:
av *pettson*
HasseCh skrev:Varför blir det varmare i bilen när man svänger till vänster eller kör runt i en rondell :?:
En bra fråga jag aldrig hittat ett svar på.
Detsamma om du åker på sommaren och det är hett och har AC:n på. När du svänger åt ett håll blir det kallare.
Användarvisningsbild
av taxi
Luften från ventilationsmunstyckena innefattas också av tröghetslagen tror jag, det är inte det ni menar? Alltså ett luftflöde som passerar nära huden kommer närmare eller längre bort vid svängar? En fysiker kanske kan ge sig på detta, vore kul!
av *pettson*
taxi skrev:Luften från ventilationsmunstyckena innefattas också av tröghetslagen tror jag, det är inte det ni menar? Alltså ett luftflöde som passerar nära huden kommer närmare eller längre bort vid svängar? En fysiker kanske kan ge sig på detta, vore kul!
Vet inte hur han menar, men jag kunde iallfall fysiskt mäta kallare i alla uttag (diffar 3 grader) vid sväng. Har inte gjort om testet nu på några år, men gjorde det när jag renoverade AC systemet totalt.
Användarvisningsbild
av taxi
Då kan du vänligen bortse från mitt inlägg, Pettson! :D (Låter ju helskumt förresten, hade du bara kalluft, eller lite värme på också vid mättillfället?)
av *pettson*
taxi skrev:Då kan du vänligen bortse från mitt inlägg, Pettson! :D (Låter ju helskumt förresten, hade du bara kalluft, eller lite värme på också vid mättillfället?)
Just då var det full AC bara. Och yes helskumt. Har varit med om det på bilar med lite gas i dock. Men då är förklaringen att pumpen faktiskt får lite hjälp av centrifugalkraften med att få kylmedia inmatat, vilket gör 15-20 sek bra kyla. Min var däremot nyfylld, men kanske att det har med det att göra ändå trots allt.
av dalldall
hmmmm har märkt samma symtom!! o gillar det inte, speciellt nu på vintern då jag brukar ha högerarmen på passtolens nackstöd o e väääääldigt frysen o gillar inte när det kommer en kall bris när jag svänger!!!!
av VXC70
testa ta upp denna fråga i karlavagnen på p4 när det är "alltinget" de är då forskare osv som fan vet de mesta och har svar.
av HasseCh
Visst är det konstigt att man inte vet vad det beror på? Har frågat på fler ställen tex Kylar reparatörer men ingen
verkar veta vad det är som gör att det blir så. Man kanske skulle fråga Bosse bildoktor han kanske har haft samma problem på någon gammal Saab eller Opel från 60 talet. Eller skicka ett Mail till Volvo och fråga deras experter. :wink:
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??