Du har inte beskrivit något om hur dina/era behov och värderingar är annat än att bilen kommer rulla max 1500 mil/år. Om du radar upp några parametrar som är viktiga så är det mycket enklare att föreslå vilket bränsle som passar. Det är så otroligt många parametrar som skiljer dem åt så det blir väldigt mycket att skriva om man ska radda upp alla för- och nackdelar.
Då jag själv är gasfrälst kan jag ju ge mina tankar om gasen dock.
1. Söker du en bil att busköra och försöka imponera på tonårstjejer med så väljer du inte gas.
2. Är du lat och/eller stressad så väljer du inte gas då det kräver att man tankar lite oftare samt att man måste planera lite för att hitta en gaspump.
3. Bryr du dig om vilken värld vi lämnar till våra barn så finns i dagsläget inget annat drivmedel än gas.
4. Vill du imponera på mogna kvinnor som tycker att miljön är viktigare än häftiga bilar väljer du gas.
5. Om de 1500 milen är mycket lokala, korta körningar, så väljer du gas eftersom du bor i Borås. Där har du ju tillgång till gas både lokalt och i närheten.
6. Har du någon gång suttit stillastående i bilkö och tänkt tanken "Fy f*n vad det här känns vidrigt, att stå still och bara fylla på med koldioxid i atmosfären utan att röra mig en meter!" så väljer du gas.
7. Tycker du att det är bättre att köra upp ett bränsle som produceras lokalt, ofta av din egen nedspolade avföring eller källsorterade hushållsavfall, än att bränna upp bränsle från arabvärlden ( alt. norrmännen) eller Brasilien så väljer du gas. Personligen kör jag oftast på gas som producerats av de matrester jag själv sorterat ut samt den mat som passerat genom min kropp eftersom min kommun har ett väl utvecklat system för att producera biogas. Detta är en mycket tillfredsställande känsla kan jag lova!
Kort sagt, är din egen bekvämlighet eller lust att busköra viktigare än miljön så ska du inte välja gas.
Kika gärna in på
forumgas.se. Där finns mycket information och många (i dagarna 700 st) glada gasbilister! :D
Mvh
/Fred