Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ramon
Har aldrig utfört en eftermontering av AC, men jag vet att det inte är värt mödan och inte minst pengarna det kostar. Det är en hel del som måste byggas om för att anpassa en bil för AC. För det första måste en AC-pump installeras, gasbehållare, en massa utsläpp, ledningar osv. I dörrar och stolpar, en massa rör och annat... Gällande instrumentpanelen så tror jag inte att den behöver bytas. Utrymmet som behövs för AC:ns kontrollpanel i instrumentbrädan finns ju redan i en "icke-AC-bil", så hela är nog inte nödvändigt att byta. Sedan så är det ju så att en eftermontering inte är ett jobb för en vanlig svensson. Det innebär en hel del säkerhetsrisker som att gasen/freonet (freon användes i äldre luftkonditioneringssystem) kan läcka ut med mera. Så i sådana fall är det bäst att anlita en verkstad som har erfarenhet samt kunskap om luftkonditioneringssystem, men återigen, det är inte värt pengarna.
av hans
Jag tror inte heller att det är värt besväret. Jag är inte säker men jag tror att du även behöver byta hela fläckt-huset till ett från en bil med ac. För att göra detta tror jag att du måste demontera hela panelen, men som sagt jag är inte säker på det.
Bränslytryckgivare

Jag har kollat på elschemat och det är […]

Av ditt inlägg kan man tro att du tittar p&ar[…]

Vad tror ni detta kan vara? https://youtube.com/sh[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]