Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj,

Jag har nyligen införskaffat en iTrip till min iPod. Det rör sig om en liten radiosändare som skickar ut musiken på FM-bandet. Genom att ställa in stereon på rätt frekvens kan man alltså lyssna på sin iPod genom stereon

Mitt problem är att när jag lyssnar via iTrip det ligger ett konstant brum i bakgrunden. Någon som har samma problem och känner till någon workaround? Jag tänkte försöka komma runt problemet genom att lägga iPoden så nära antennen som möjligt men jag vet banne mig inte var den sitter. Någon som kan hjälpa mig här?

PS. iTrip går ej att köpa i Sverige, kolla på http://www.griffintechnology.com/products/itripdock
Användarvisningsbild
av nickepicke_75
Hej,
vi har kört med det i nästan ett år nu och inte upplevt några problem. Vi har satt den i en hållare mellan sätena. Använder en låg frekvens (vi har 89.3) där det inte krockar med någon annan radiostation. Sätt volymen på 50% - 70%, vi kör ofta lite över hälften kanske runt 60%.

Vet inte om du testat detta men det fungerar bra på våran HU-650 och fungerade bra på våran 603:a också. Vi har en "vanlig" iPod 4G 20Gb om det är till hjälp

Hoppas att du får till det!

/Nicklas
svenl skrev:Halloj,

Jag har nyligen införskaffat en iTrip till min iPod. Det rör sig om en liten radiosändare som skickar ut musiken på FM-bandet. Genom att ställa in stereon på rätt frekvens kan man alltså lyssna på sin iPod genom stereon

Mitt problem är att när jag lyssnar via iTrip det ligger ett konstant brum i bakgrunden. Någon som har samma problem och känner till någon workaround? Jag tänkte försöka komma runt problemet genom att lägga iPoden så nära antennen som möjligt men jag vet banne mig inte var den sitter. Någon som kan hjälpa mig här?

PS. iTrip går ej att köpa i Sverige, kolla på http://www.griffintechnology.com/products/itripdock

Mig veterligen sitter antennen i bakre stötfångaren eller bakrutan. Det har varierats lite och vet ej hur det är med din årsmodell. Hur som helst är det långt bak i bilen.
Pebben skrev:

Mig veterligen sitter antennen i bakre stötfångaren eller bakrutan. Det har varierats lite och vet ej hur det är med din årsmodell. Hur som helst är det långt bak i bilen.
Antennterna sitter i bakrutan & i bakre stötfångaren. dessa har altid suttit där, inga variationer alls
av svenl
Tack för svar. Min modell av iTrip är oberoende av volyminställningen för den går på dockanslutningen så den parametern kan jag inte bolla med. Och inte kan jag lägga burken i babaget heller...

Får väl investera i en volvo original iPod-anslutning á 2500:- :cry:
Användarvisningsbild
av MartinS
Den som sitter i bakkofångaren är väl inte alltid inkopplad va? Krävs väl en diversitysats för det eller?

/Martin
av Pebben
MartinS skrev:Den som sitter i bakkofångaren är väl inte alltid inkopplad va? Krävs väl en diversitysats för det eller?

/Martin
Precis, dessutom har den inte alltid ens funnits där vilket var det jag menade var variationer.

Hej,

Jag antar att ni har köpt iTrip i USA (eller per postorder) vilket kan vara ett problem. Kanaldelningen (möjliga frekvenser) är olika i USA och Europa
för FM radioapparater.

Jag vill minnas att beroende på kanal så hamnar man ibland lite snett i frekvens (pga den olika kanaldelningen) vilket kan ge brum/störningar.

Den gamla itrip (som jag känner till) har en separat tabell för Europa som man kan ladda ner från Griffin. Om den nya kan modiferas vet jag dock inte.

Den gamla (som styrdes genom att man spelade korta "låtar" eg. likt ett klassikt tonmodem) finns följande info.

"Trip Station files - Europe - V1.0.0

download zip

Includes all odd and even iTrip station files from 88.0 to 108.0. These files will enable you to tune your iTrip to radios in Europe. Available for iTrips that utilize software."

En annan klassiker är en dåligt reglerad späningsmatning till iPoden (via cigg uttag). Dvs Brum förs in den vägen.

Prova gärna iPod utan extern spänningsmatning (i.e. Cigg uttag) och prova olika frekvenser. Om det inte är helt fullt med lokal radiostationer i ert område så borde man kunna hitta en frekvens som fungerar.

Antennen i iTripen är av naturliga skäl extremt liten (i.e. blir urusel) och bör inte "skärmas". Dvs prova också olika placeringar i bilen.
Den har en räckvidd på cirka 10 meter.

Bara en (kanske ett par) tanke/tankar.

MVH
Christian

Och en sak till: notis-ljudet från Google-as[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]