Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Birger
Jag har problem med helljuslampan och bältesvarnaren.Tillförde du nytt lödtenn, eller smälte du bara de gamla lödningarna?
Jag kletade på lite flussmedel på några ställen där det inte ville flyta ut. Sedan en lagom tennad lödkolv. Men det var svårt att peta dit lödtenn separat, jag hade blylod och det verkade inte blanda sig så lätt med det på kortet som nog är blyfritt.

Angående dina problem: Jag gjorde ett lagningsförsök som jag inte skrivit om men jag gör det nu. Då hade jag ur kortet och petade bort så mycket av silikonkletet runt benen på CPU som möjligt (med skalpell). Sedan petade jag på alla ben lite försiktigt i sidled (skalpell igen). Det visade sig då att ben 20 (eller 21) och ben 28 gick att röra så jag lödde dessa. Det påverkade inte det problem som jag hade. Men jag vet att tidigare så har min helljusindikering och min handbromsindikering failat ibland. Hoppas du hittar felet.

Nån som kan berätta hur man gör för att lägga in en bild?

//Birger
Senast redigerad av 1 Birger, redigerad totalt 0 gånger.
av anders4321
Hej
väcker liv i denna tråd och hoppas på svar.. :) Jag har en S60 med samma fel, airbag srs varning, instrumentpanel blir "flipperspel" ibland, lampor eller
mätare fungerar ibland och ibland inte. Trycker jag med hand på baksidan av mätare så fungerar det bättre ibland. Så min panel verkar ha detta
fenomen med kalllödningar och kretsben som glappar.

Vad jag undrar över - om man lämnar in till någon av firmorna som lagar genom att löda om (eller fixar själv), hur stor kan risken vara att ev. ben som fortfarande hänger i luften (alt. att flera kretsben klumpas ihop vi en lödning) gör att airbag inte fungerar som det är tänkt vid ev. olycka? Eller sitter själva airbag modulerna på något annat ställe än på instrumentpanelen och därför ingen risk att airbag störs ut om instrumentpanel är halvtrasig?
Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]