Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#489773
Jag kan svara på vad verkstaden kommer att svara er vid en sådan fråga..

och det är helt enkelt troligast i följande ordning
1, Va
2, Har jag ingen aning om
3, Är det något som inte lyser eller ?
4, Och baserat på vad jag själv läst här så skulle jag själv hänvisa till instruktionsboken
Som mekaniker så kommer oftast informationen till oss i 3dje hand
1 Pressen
2 Fordons ägaren
3 Verkstaden

tex om det kommer en Kampanj/inkallelse på någon bil
Så skrivs det först i pressen , sedan får fordonsägaren brev, och när fordons ägaren ringer till verkstaden så kan det vara första gången man får höra talas om en Kampanj/inkallalse

Så det gäller att läsa morgontidningen så man är informerad ;-//


//Gooose
#489781
Spot on! :-)

Varken min säljare eller verkstaden hade någon susning om detta. Killen på verkstaden sa att de kör en kampanjuppdatering om det visar sig nödvändigt. Tycker att det borde blivit billigare för Volvo om man hade implementerat det rätt från början. Lagkraven spikades ju redan under 2009 så det är inga nyheter vi pratar om...

Dock kan man fundera på vilken ljusintensitet varselljusen på S/V60 har. De ser inte ut att vara lika starka som lamporna på exempelvis Audis och Saabs nyare bilar. Skulle vara intressant att mäta upp dem. Har för övrigt noterat att just Saab och Audi verkar ha implementerat enligt de nya lagkraven...
#490427
grålle1 skrev:Enligt min uppfattning har inte S/V60 (eller någon annan Volvo för den delen) några DRL! De små positionsljusen, allmänt även kallade "DNA-ljus" som sitter mellan strålkastarna och grillen har alldeles för svagt ljus och dålig spridning för att klassas som DRL! Jämför med Audis, Mercedes, Skodas, Fords o.s.v. o.s.v.... Volvos är i jämförelse svaga som parkeringsljus.
Efter lite ytterligare efterfrågningar kan jag bekräfta det du säger. De lampor som jag varit helt säker på var DRL-lampor är i själva verket en design-grej som Volvo kallar för DNA-lampor. Dessa skall enligt Teknikens Värld
...förstärka frontens V-form och i mörker signalera till medtrafikanter att det är en Volvo som kommer.
Återstår bara att se om man höjer krämen på dessa lampor till den 7 februari så att de kan användas som DRL-lampor eller om man tänker sig att uppfylla lagkravet på annat sätt. Jag väntar med spänning...
#490479
Varken min säljare eller mek visste något om detta ärendet heller (vilket var helt väntat, trots att jag har högsta förtroende för dem!).

MEN är det ingen som orkat maila och fråga Volvo? Jag har mailat och frågat dem om tekniska saker vid några tillfällen tidigare och fått bra och utförliga svar!
#490491
Som vanligt är Volvo dåligt förberedda och utnyttjar inte detta nya lagkrav till sin egen fördel. Jag har en XC60 MY10 och en VW Polo 2010. På Polon sitter specifika DRL i framspoilern som tänds automatiskt om ljusreglaget inne i bilen står på 0 (dvs ljuset är avstängt) Ingen övrig ytterbelysning är då tänd. Vrider man på ljusreglaget och tänder belysningen (halvljus) så släcks DRL.

Se själva när ni möter en Polo av senaste modellen i dagsljus.

Har beställt en ny XC60 MY 11 med leverans i mars. Ska bli intressant att se om Volvo då är med i matchen eller om man inte hunnit med utvecklingen.
#490582
ulf_gbg skrev: Återstår bara att se om man höjer krämen på dessa lampor till den 7 februari så att de kan användas som DRL-lampor eller om man tänker sig att uppfylla lagkravet på annat sätt. Jag väntar med spänning...
Om det nu verkligen är krav på DLR lampor så måste det gälla bilar levererade efter 7 februari, eftersom alla äldre bilar räcker det med halvljus eller annat godkändt ljus (Dimljus). Men som framgår i nedanstående brochyr från Transportstyrelsen, nedladdad i dag, ser det ut som DRL får användas i stället för halvljus, men inte med tvång. Där står ju inget om att DLR krävs.


http://www.transportstyrelsen.se/Global ... g_utg3.pdf
#490593
KKR skrev: Om det nu verkligen är krav på DLR lampor så måste det gälla bilar levererade efter 7 februari, eftersom alla äldre bilar räcker det med halvljus eller annat godkändt ljus (Dimljus).
http://www.transportstyrelsen.se/Global ... g_utg3.pdf
Precis! Dock är texten på slide 4 i ovan länkad presentation, enligt mig, motstridig. Så här anser jag att det borde det stå:
I dagsljus måste någon av följande ljuskällor vara tända framtill på bilen, dock aldrig tillsammans: Halvljus, varsellykta, dimljusstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare.
DNA-lamporna på S/V/XC60 är ju nästan identiska i utseende med DRL-lamporna på nya Mercedes E-Klasse så det borde gå att byta Volvos lampor till en ljusstarkare modell som uppfyller R87-specen om man samtidigt ändrar logiken för ljusvredet så att de nya lamporna aldrig lyser samtidigt som halvljuslamporna.
#490594
grålle1 skrev:MEN är det ingen som orkat maila och fråga Volvo? Jag har mailat och frågat dem om tekniska saker vid några tillfällen tidigare och fått bra och utförliga svar!
Det var det jag gjorde! :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 22

Tja, först och främst grått, silv[…]

V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]

HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]