Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har idag fått den under tak och fått bort startmotorn. Testade den i bänk med en batteriladdare och den klickade bara, som den gör på bilen. När jag testade med startkablar från nytt batteri direkt på så fungerade den utan problem. I tron att det hade löst sig så skruvade jag tillbaka startmotorn och rengjorde alla kontaktytor men ingen fröjd där. Samma sak, kanske aningen högre klickljud. Detta får mig att dra slutsatsen att startmotorn är i princip slut iom att det krävs så kraftigt med kräm för att det ska snurra och inte snurrar när den är på plats.Minns att jag har sprillans nytt batteri. Jag tänker fara och köpa en ny startmotor (inte från Volvo) för 106€ ~ 900kr vilket jag tycker är bra pris.
Men vad tror ni om min slutsats?
Nilaya skrev:Finns det inget säkerhetssystem i våra bilar som gör att OM bilen voltat/legat på taket så stängs bränsletillförsel av ? Har för mig att jag har läst det någonstans. Kanske påverkar startmotor ?
Mmm kanske det men om du läst tidigare inlägg så ser du att jag/vi har redan betat av dessa möjligheter.
Streamportal skrev:
Nilaya skrev:Finns det inget säkerhetssystem i våra bilar som gör att OM bilen voltat/legat på taket så stängs bränsletillförsel av ? Har för mig att jag har läst det någonstans. Kanske påverkar startmotor ?
Mmm kanske det men om du läst tidigare inlägg så ser du att jag/vi har redan betat av dessa möjligheter.
Japp såg det nu efter du sagt det, lusläste genom tråden lite snabbt innan bara.
Fan fan ... trodde jag hade det under kontroll. Så gick jag ut och kom ihåg att jag glömde testa signalkabeln till solenoiden. . Stendött. Den får ingen signalström. Dött! Då kanske det är någon krocksensor iaf! När man vrider på tändningen så börjar det pipa i motorutrymmet och fortsätter 5 10 sek efter man vridit av tändningen. Vad är det?
Till saken hör att jag har ( reläet klickar som det ska tidigare ) framändan uppe på pallbockar. Finns det någon switch som stänger av/på immobilizern när den är upphöjd? Som för att bilen ska bogseras eller något?
Nu är goda råd dyra!
Tog lite felkoder: IMM-321 Initiating signal absent from ECM
På Guard and alarm. Unknown DTC63
ECC-411 Blower fan motor power unit faulty signal.

Jahapp sen då?
Hittade detta online: I've had a look and unknown code 63 is for the resistive wire in the rear window glass(s).

Min baksidoruta är sönder. Hmm kan det ha med det att göra då?
Tittade på felkod IMM-321, den verkar inte påverka startmotorn, utan motorn skall tända till, men sedan stanna direkt om det är fel på kommunikationen med Immostyrenheten.
Så eftersom din startmotor inte ens drar så ligger nog felet inte där.
Dessutom verkar denna koden kunna sättas utan att det är något egentligt fel, utan även under rel. normala förutsättningar.

Felkodsinformation IMM-321 Kommunikationslänk till motorstyrenhet
Spoiler »
Tycker annars du ska följa upp schemat som zäta skickade på förra sidan.
Kanske kan du mäta dig fram någorlunda och se varför inte spänningen kommer fram.
Kan ju som tidigare tagits upp vara automatlådans växelgivare som blockerar.

Sida 28 (106) finns ännu mer
http://www.matthewsvolvosite.com/downlo ... ersion.pdf

Här finns också lite info om hur man kan prova startrelät, om det är problem där
Kunde inte läsa ifall du provat att bygla relät för att få igång motorn på så sätt, isåfall kan man glömma att det är någon Immo spärr etc.

Kontroll av spänningsfall i startmotor- och batterikrets
Kontroll av spänningsfall i startmotor- och batterikrets
Obs! Förutsättning för denna test är att:
Batteriet är fulladdat.
Bilens och motorns temperatur är över 20 °C (68 °F).
Varning! Om elkylfäkten går, vänta tills den avslutat sin eftergång.
Tändning av.

Placera växelspaken i friläge (automatväxellåda: neutralläge “N”). Dra åt parkeringsbromsen.

Frilägg startmotorreläet i relä- och säkringscentralen i motorrummet. För placering av relä, se kopplingsschema. Ta bort reläet.

Frilägg batteriet.

Anslut en voltmeter mellan batteriets plus- och minuspol.

Anslut tillfälligt två ledningar till reläsockeln #3(30) respektive #5(87).

Kontrollera spänningen över batteriet då startmotorn arbetar genom att tillfälligt kortsluta ledningarna till varandra så att manövermagneten drar och startmotorn startar. Notera värdet!

Obs! Bygla inte direkt i reläsockeln, kontakterna i sockeln kan skadas.
Tips: Ett startmotorrelä utan skyddslock kan användas för kortslutningen. Slut kontakterna manuellt.
Spänningen kan variera något beroende på motorns kompressionstakter, därav ska ett medelvärde tas.

Anslut en voltmeter mellan startmotorns spänningsmatning #1(30) och motorblocket.

Kontrollera spänningen över startmotorn då startmotorn arbetar genom att tillfälligt kortsluta ledningarna till varandra så att manövermagneten drar och startmotorn startar. Notera värdet!

Skillnaden mellan spänningen över batteriet respektive startmotorn får inte överstiga 1 V. Om skillnaden är större tyder det på en för hög resistans i startmotorns matning- respektive jordkrets från batteriet.
Först tack för alla svar.
Jag har idag skruvat tillbaka allting. Lämnade dock en xtra kabel till signalkabel på solenoiden. När jag försöker starta kommer ingen signal till solenoiden. Startreläet klickar inte och ingen ström kommer dit heller (förutom på matningen). När jag har tändningen på läge 2 och använder kabeln jag satt på signalkontakten så snurrar startmotorn normalt men den startar inte, även startreläet klickar när jag använder kabeln (ant. backström). Men uppenbarligen är det ingen fel på startmotorn utan problemet måste vara elektroniskt. Läsa felkoderna som ni såg tidigare gav en liten antydan. höger baksidofönster är krossat och där går ju Volvo guard slingor. Kan det vara spärrat att starta pga av detta? Den gav ju felkod 63 och det är pga fönstret, jag raderade felkoden och ska kolla igen idag om koden dyker upp igen. Kan det vara så illa att larmspärren har låst startmöjligheten tills rutan är lagad?

Utan värmare kommer du inte upp i rätt t[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Tror nog du behöver byta värmepaketet f&[…]

Tjena! Tidigare idag så klagade bilen p&ari[…]

Hur blir det om man betalar 1000kr+2000kr och &au[…]