Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Menar du att det börjar bubbla i expansionskärlet? Jag tror i så fall att du skall lukta lite i kärlet om det luktar avgaser och kolla oljan om den ser gråaktig ut. Jag misstänker att du har en defekt toppackning.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tryck ska det vara, eller menar du att den trycker ut vatten och skjuter slangar?
av *pettson*
TbLusis skrev:topplockspacningen har ganska troligen gått.. hade lika på min 850glt böt topplockspackningen på den efter de inget mer övertryck i kylsystemet..
Då har du ett generalfel i din bil just nu. Bilens kylsystem ÄR ett ÖVERTRYCKS SYSTEM. Alltså har du antingen övertryck i systemet idag med, dock mindre av den varan. Eller en rejält felaktig bil just nu. Din bil skulle drälla vatten överallt då den hemskt gärna kokar för dej utan övertrycket redan när termostaten öppnar och din bil visar på normaltemp.
av volvoc70cab
Enligt fysikens lagar så ska systemet ha ett visst övertryck så¨att kokpunkten för vattnet ska kunna vara över 100 grader .Ett undertryck medför att vattnet kan börja koka ex.vis vid 15 grader (kavitation). Så frågan är vad du menar med övertryck i systemet.
Användarvisningsbild
av taxi
Övertryck betyder väl i detta sammanhang ett tryck över det omkringvarande, precis som du skriver, att vattnet kan vara varmare än 100 grader?
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??