Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av acr32
Sorry, Ytterligare en fundering....
Gör man bort sig om man inte tar automat till en XC60 D5 AWD.???
De nackdelarna som jag tycker är bla: Den slirar och varvar bort en massa effekt mellan växlingarna, när man åker i 40-50 km/h så lägger den sig på en så hög växel att det vibrerar och rister i hela bilen, det verkar enl många här att det går åt en hel del x-tra bränsle (eller??), dyrare i inköp.....
av matzen10
Fördelarna är ju ett bekvämare framförande :-). Och sen så slipper du kopplingsbyte om 20.000 mil :-).

Förresten; går inte geartronic-lådan i XC60 att ställa i olika lägen, typ komfort/sport? Och den borde ju vara adaptiv och "lära sig" din körstil efter ett tag.

M V H
--_> Matz
Användarvisningsbild
av StringerBell
En SUV inbjuder till en mera tillbakalutad, passiv, körstil, där automat definitivt känns mer naturlig.
av XC60AWD
Du måste verkligen haft otur om din upplevelse med automat är som du skriver.
Jag har sedan 2 år tillbaka kört XC60 med automat + Polestar. Kan bara säga att inget av dina erfarenheter stämmer för min del. Makalös snabb och rapp växling. En fröjd att köra. Har kollegor som åkt med som är klart imponerade av
både bil och "lådan". Vågar påstå att en manuellt växlat bil får sig en riktig match till att slå automaten!
Nej, prova igen och ge bilen en verklig chans. Byter om ett år och det är ingen tvekan om att valet blir den nya D5:an med Polestar + (kanske) ny uppgradering av XC60. Lycka till !
av Steff 99
Att köpa en XC60 utan automat är som att köpa en ny "LEDTV" utan fjärrkontroll bara för att man är rädd att batteriena skall ta slut i fjärren.
av Arese
Automatlådan i MY11 är verkligen väldigt mycket bättre än i tidigare årgångar utan att för den skull vara marknadsledande. Enda gången som den slirar är när den är kall, då får man verkligen vibbar från den gamla, hemska lådan. Visst slänger lådan i växlarna väldigt tidigt numera vilket ibland leder till otrevliga vibrationer men det får man leva med hos flera konkurrenter också tyvärr. Inte särskilt "premium". I övrigt tycker jag att den är tillräckligt rapp för biltypen, sportläget är närmast hysteriskt och iallafall jag använder det endast i omkörningssituationer.

Manuell låda och diesel funkar på landsväg men i tätort och vid accelerationer upp i fart då det krävs ett flertal växlingar funkar det väldigt dåligt. Vi hade tidigare en V70II 2,4d och den bilen var helt hemsk att köra med manuell låda. Oharmonisk kraftutveckling gjorde den väldigt yxig att köra. Bilen kändes väldigt "billig" med den karaktär den manuella dieseln gav och vi bytte bort den snabbt.

Testa själv vad du gillar bäst men mitt råd är absolut automat.

Mvh
Arese
av XCThord
Även jag vill slå ett slag för automatlådan. Den i min XC60 D5 MY09 funkar bra tycker jag, men MY11 är avsevärt bättre. Har kört en del S60 D5 automat MY11 i sportläget och den växlar riktigt fint!
av Twendor
Automat helt klart. Den har blitt bare bedre og bedre for hvert år.(Har kjørt både My09-10-11) Nå med sportsfunksjonen en riktig rapp og fin veksling.

Et must for XC60 er" Driver supportpakken". Og har man automat, fungerer Cruisecontrollen som køassistent. Det vil si at den fungerer mellom 0-200 Km/h.
Så mitt valg hadde helt klart vært automat.
Lykke til !
Mvh Twendor
Användarvisningsbild
av Gurra82
Arese skrev:Manuell låda och diesel funkar på landsväg men i tätort och vid accelerationer upp i fart då det krävs ett flertal växlingar funkar det väldigt dåligt. Vi hade tidigare en V70II 2,4d och den bilen var helt hemsk att köra med manuell låda. Oharmonisk kraftutveckling gjorde den väldigt yxig att köra. Bilen kändes väldigt "billig" med den karaktär den manuella dieseln gav och vi bytte bort den snabbt. Arese
jag åker som alla vet vid det här laget manuell, jag vevar inte en massa i tätort, man behöver inte växla en massa, kör man eco driving så behöver man inte det. Köp automat om du vill ha det och köp manuell om du vill ha det. Hade jag bott i stockholm = automat, utanför växjö som jag med 70 % landsväg = manuell

Dock inte rödtjut och whisky Skickat fr&ari[…]

Mät över batteriet, koppla ur VOC och m&[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&aum[…]

Du bygger en egen felkodsläsare av en äl[…]