Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Forssen
Bjoern skrev:
Forssen skrev:Värsta är väl att just helljus borde inte ingå i dessa regler, oavsett vad du har i sockeln så kommer du blända personen du möter, halvljuset förstår jag varför man inte får ha det om man inte har en bil som motsvarar de regler som finns.
Det är precis det jag menar och jag blir vansinnig om jag inte får ha mina xenonlampor! Men å andra sidan så kan ju traktorn få lite välbehövligt ljus istället :!:
För min del så kan jag inte ha extraljus, antingen snor folk dom direkt eller så backar dom in i lysena. Har redan sett hur min brors ljus såg ut.
av PaS83
LightMessiha skrev:Ka se om man inte kan fixa de i morgon på jobbet men lovar inget bäst är om du läser allt på den sidan så får du reda på allt. men som sakt Jag jobbar på SBP och har redan dömt ut 6 st bilar på 4 dagar pågrund av xenon ljus så de kan ju inte bli mis förstån man får helt enkelt inte ha xenon ljus i Hel/halv/dim I fall din bil inte är typ godskänd med det och att du har automatisk nivåreglering så enkelt är det tyvär

Märkligt, jag har passerat genom en sk. flygande besiktning och en ombesiktning hos SBP med eftermonterade
xenonextraljus utan anmärkning, men jag kanske hade tur då...
I dokumentet du länkade till kunde inte jag hitta något i klartext som förbjuder xenon i extraljus heller..

Edit:
Har nu pratat med teknisk support på SBP och där finns inga uppgifter om någon ändrad bedömning gällande eftermonterad xenon iallafall.. Så ni verkar ha dömt ut bilar på felaktiga grunder.
Det som inte är tillåtet är eftermontering i halv-, samt dimljus...
av Lövet
Det finns INGA krav på ljusviddsreglering på helljus. Om jag skulle få min bil utdömd på besiktningen för xenon i helljus skulle jag be stationschefen skälla ut besiktningsmannen efter noter.
av Lövet
Det står inte i reglerna att det krävs automatisk ljusviddsreglering för helljuset, det ser du ju själv i texten du länkar till. Däremot står det att bilen ska underkännas om det kan konstateras att utförandet är ändrat. Den formuleringen är rätt så luddig men den lär kunna användas för att underkänna en bil med ändrat helljus.

Att underkänna vid xenonkonvertering av halv och dimljus är 100% rätt och något ni verkligen ska fortsätta med.
av PaS83
Det står ju klart och tydligt vad som skall kontrolleras beträffande helljuset...

...I funktionskontroll ingår även reglage och omkopplare samt kontrollampa för helljus....
Följande stycke gäller ju halv- och dimljus..
Vid ändring (byte) från konventionell strålkastare (halv/dim) till xenonstrålkastare föreläggs "reg.bes alt. återställande, efterkontroll ska utföras av bes.företag".
Vid en mindre ändring (ett sk. Xenonkit) där xenonglödlampa (inkl. högspänningdel) monteras i en konventionell (även lins-) strålkastare anges "otillåten ändring 2". Detta identifieras oftast via högspänningsdel med ledningar, ovanligt starkt ljus, bristfällig ljus-/mörkergräns etc.
av Lövet
Inte en rad om ljusviddsreglering för helljus alltså. Vilket inte alls är konstigt eftersom ljusbilden inte är reglerad för helljus.
av PutsarHasse
LightMessiha skrev:
PutsarHasse skrev:Till LightMessiha.

Om jag skaffar en sån här sats: http://www.humanhabit.se/se/xenon/xenon ... ssats.html då tillsammans med orginal strålkastarrengörning, finns det då en chans att kunna få detta regbesiktigat och godkänt med xenon?
Uppfyller den satsen villkoren eller är det omöjligt att få det godkänt trots detta?
Tänker då på en bil utan helhetsgodkännande.

Kan funka de är upp till BT att bestäma de men jag tro de är ok gå in och fråga BT först
Tack för svaret, givetvis så hör jag med min lokala station innan jag köper en massa grejer.
BT är det det samma som besiktningstekniker eller vad?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 16
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]