Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dawen
Är det någon som har nåt tips på vad jag kan kolla mer för att kunna få bilen att rulla igen, har varit billös i ett par veckor nu och börjar bli frustrerad och rädd att det ska bli tokdyrt det här.

En morgon för ett tag sedan när jag skulle starta bilen i garaget och åka till jobbet så vägrade bilen starta. Startmotorn gick utan problem men bilen vägrade tända till och dra igång.

Jag trodde självklart det var det klassiska problemet där man kan stå och tugga lite på startmotorn för att den till slut ska bluddra igång igen eftersom jag har råkat ut för det en gång förut. Så var det såklart inte den här gången. Har låtit den tugga mer än nödvändigt, har även försökt dra igång bilen utan resultat.

Kollade lite felkoder och såg att jag hade följande 2:
2-1-4 Impulsgivarsignal saknas sporadiskt
3-1-4 Kamaxelgivarsignal saknas eller är felaktig

Då läste jag massa om att kamaxelgivaren brukar ge upp. Åkte till skroten o köpte en annan sån och monterade in, resettade felkoderna och har nu inga felkoder...
Har dock samma problem fortfarande... har försökt jobba på startmotorn och har försökt dra igång den utan resultat.

Har aldrig haft problem med att motorn har gått dåligt eller att den har haft startproblem förutom det jag skrev om innan som hände en gång för ett par år sedan.

Läste nånstanns att man kan kolla om det kommer fram soppa med nån ventil framme vid fuelrailen men jag hittar ingen sån, nån som kan beskriva eller visa med bild var den finns?

Snälla, hjälp en stackars mekarklåpare som gärna vill fixa bilen själv.
:cry:
Senast redigerad av 1 dawen, redigerad totalt 0 gånger.
Har du kollat hur gnistan ser ut? har du kollat om den får bensin? Vart i svergie finns du?

VÄLKOMMEN TILL FORUMET vi har många kompinenta personer här som kan volvo
En enkel gratis-grej du kan börja med om du inte redan gjort det; När du drar på tändningen, hörs bensinpumpen vina lite svagt bakifrån i en sekund eller två? Om inte, börja i den änden.
Sen, kolla över batteri, sladdar och kontakter.
Rookkeer skrev:Har du kollat hur gnistan ser ut? har du kollat om den får bensin? Vart i svergie finns du?

VÄLKOMMEN TILL FORUMET vi har många kompinenta personer här som kan volvo
Nja, läste nåt om att man inte ska testa på det vanliga sättet där man kollar om det kommer gnistor för att det kunde pajja nån elektronik men det kanske man kan göra eller finns det nåt annat enkelt sätt att kolla det? Bensin vet jag inte heller hur man kollar, har som sagt läst nåt om att det ska finnas nån ventil man kan trycka på för att se om man har tryck men har inte hittat var den sitter.

Tack för välkomnandet :)
taxi skrev:En enkel gratis-grej du kan börja med om du inte redan gjort det; När du drar på tändningen, hörs bensinpumpen vina lite svagt bakifrån i en sekund eller två? Om inte, börja i den änden.
Sen, kolla över batteri, sladdar och kontakter.
Har försökt lyssna efter det men har inte hört något men har aldrig hört det förut heller, finns det nånstanns man kan sätta örat emot för att garanterat höra det medans nån annan hjälper att dra igång tändningen?
Battriet är rätt slutkört men jag har kört med starthjälp när jag har försökt starta den, men batteri, sladdar och kontakter borde väl inte vara problemet eftersom startmotorn går runt bra utan problem och den inte går att ens rulla igång?

Är rätt kass på att meka bilar men vill gärna lära mig mer så är verkligen tacksam för alla tips.
dawen skrev:Nja, läste nåt om att man inte ska testa på det vanliga sättet där man kollar om det kommer gnistor för att det kunde pajja nån elektronik men det kanske man kan göra eller finns det nåt annat enkelt sätt att kolla det?
Om du med det vanliga sättet menar att stoppa en skruvmejsel i tändhatten och hålla mot jord så ska man inte göra det. Det man kan göra är att ta loss ett tändstift, trycka fast det i tändhatten och hålla stiftets gängade del mot jord och se om du får gnista i stiftet.
Om du med det vanliga sättet menar att stoppa en skruvmejsel i tändhatten och hålla mot jord så ska man inte göra det. Det man kan göra är att ta loss ett tändstift, trycka fast det i tändhatten och hålla stiftets gängade del mot jord och se om du får gnista i stiftet.
Nja läste nånstanns att man inte ska göra på det viset du beskrev att det kunde vara dåligt för nån elektronik o så men känns som att det är så man får göra om man inte har specialverktyg, får testa det sen helt enkelt.

Nån som kan förklara var man hittar den där ventilen vid fuelrailen som man ska kunna trycka in för att se om det kommer soppa, letade massa igår men hittade ingen sån.

Eller möjligtvis någon med koll som bor i närheten av Vällingby som kan få igång bilen i utbyte mot en låda öl eller nåt :wink:
Om du fäller fram högra rygggstödet bak och lyfter på matta/inredning precis bakom ryggstödet, så finns där två lock, du behöver inte lossa nåt, men om en person sitter där och lystnar och känner när du slår på tändningen så kan man inte missa att pumpen går. Ska gå i en eller två sekunder som sagt.
taxi skrev:Om du fäller fram högra rygggstödet bak och lyfter på matta/inredning precis bakom ryggstödet, så finns där två lock, du behöver inte lossa nåt, men om en person sitter där och lystnar och känner när du slår på tändningen så kan man inte missa att pumpen går. Ska gå i en eller två sekunder som sagt.
Om det inte låter där är det då man kan slå på nåt med en gummiklubba för att eventuellt få igång nån förpump eller nåt som jag har läst om nånstanns eller är det pumpen som är paj då och måste bytas?
Om inte pumpen går börjar du med att kontrollera reläet till pumpen.
Nästa elbil från Volvo?

Sett ett par ställen som baserat på b[…]

Har kontaktat supporten om centerdisplayen, s&arin[…]

Utgångspunkten är att styrväxeln s[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]