- lör 08 jan 2011, 16:01
#485633
Har sökt, och funnit väldigt blandade svar på följande fråga, så jag hoppas ni kan hjälpa mig lite!
Har en 244 från -90 där bakfjädrarna blivit lite för slitna, så den ser sänkt ut bak. Dämparna är hela nya, så för att inte slita på dem onödigt mycket och för att få en bättre nivå på bilen bak tänkte jag byta fjädrarna. Men till vilka?
Vissa rekommenderar de från 245, vissa säger 244GLT/Turbo och vissa säger nya original dvs 244 ej GLT/Turbo. Vad säger ni, och varför? Motiveringen till de olika brukar lyda att 245 har hårdare fjädrar än 244, och samma gäller GLT/Turbo. Men att hårdare fjädrar till en i övrigt ej modifierad 244 kan göra bilen osäker och "sladdrig" på vägen. Vill egentligen bara ha normal höjd på bilen bak, så den ser mer original ut än den gör nu med sin sänkta bak :( Lite styvare dämpning är ju såklart aldrig fel heller...
Alternativet är en sänkningssats. Tycker egentligen den är lite för hög original, så ett par centimeter lägre vore gött, men har läst att de flesta sänkningssatserna kräver att man fäster fjädrarna i benen på nåt sätt för att de inte skall glappa. Plus att de flesta sänkningssatser sänker lite för mycket. 25mm sänkning vore typ optimalt, men det är väl svårt att få till?
Tacksam för lite hjälp
-)
Har en 244 från -90 där bakfjädrarna blivit lite för slitna, så den ser sänkt ut bak. Dämparna är hela nya, så för att inte slita på dem onödigt mycket och för att få en bättre nivå på bilen bak tänkte jag byta fjädrarna. Men till vilka?
Vissa rekommenderar de från 245, vissa säger 244GLT/Turbo och vissa säger nya original dvs 244 ej GLT/Turbo. Vad säger ni, och varför? Motiveringen till de olika brukar lyda att 245 har hårdare fjädrar än 244, och samma gäller GLT/Turbo. Men att hårdare fjädrar till en i övrigt ej modifierad 244 kan göra bilen osäker och "sladdrig" på vägen. Vill egentligen bara ha normal höjd på bilen bak, så den ser mer original ut än den gör nu med sin sänkta bak :( Lite styvare dämpning är ju såklart aldrig fel heller...
Alternativet är en sänkningssats. Tycker egentligen den är lite för hög original, så ett par centimeter lägre vore gött, men har läst att de flesta sänkningssatserna kräver att man fäster fjädrarna i benen på nåt sätt för att de inte skall glappa. Plus att de flesta sänkningssatser sänker lite för mycket. 25mm sänkning vore typ optimalt, men det är väl svårt att få till?
Tacksam för lite hjälp

Volvo C30 D2 R-Design MY12