StringerBell skrev:Henry_Fågeljazz skrev:
3. Enligt uppgift ska en modern dieselmotor klara biodiesel.
Bara som tillsats enligt den mängd som finns i vanlig svensk fordonsdiesel.
Det finns flera sorters "Biodiesel":
1) Den vanliga Rapsmetylestern (kallas även FAME eller första generationen biodiesel). Kan i pincip göras i garage hemma hos var och en. Kleggar ihop och sätter igen filter vid kyla. 5 % inblandning tillåts - kommer att bli 7 %. De flesta tunga fordonstillvekare tillåter upp till 20 % inblandning, Scania är ensamma om att tillåta 100 %. Tveksamt om de tillåter mer än 7 % i sina Euro VI-motorer
2) Hydrerad (vegetabilisk) olja - HVO - bla. annat just Sunpines/Preems diesel. En olja som behandlas med vätgas (utvunnet från naturgas) och i princip blir en dieselolja - men med betydligt mindre polyaromatiska kolväten. Alla dieselbilar kan köra på denna - den upfyller specen för diesel. Dock är den dyr och Finska Neste fick rejält med (berättigad) kritik för att de använde icke-certifierad palmolja som råvara för att komma ner i pris. Idag finns det inte produktion nog att sälja 100 %-ig HVO.
3) Syntetisk biodiesel - Fischer-Tropf-diesel. Finns bara i pilotanläggningar. Tekniken är förvisso känd och används med kol eller naturgas som råvara (EcoPar) men är för dyr för bioråvaror.