Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
#489880
Henry_Fågeljazz skrev: 3. Enligt uppgift ska en modern dieselmotor klara biodiesel.
Bara som tillsats enligt den mängd som finns i vanlig svensk fordonsdiesel.
av DrY
#490034
StringerBell skrev:
Henry_Fågeljazz skrev: 3. Enligt uppgift ska en modern dieselmotor klara biodiesel.
Bara som tillsats enligt den mängd som finns i vanlig svensk fordonsdiesel.
Det finns flera sorters "Biodiesel":

1) Den vanliga Rapsmetylestern (kallas även FAME eller första generationen biodiesel). Kan i pincip göras i garage hemma hos var och en. Kleggar ihop och sätter igen filter vid kyla. 5 % inblandning tillåts - kommer att bli 7 %. De flesta tunga fordonstillvekare tillåter upp till 20 % inblandning, Scania är ensamma om att tillåta 100 %. Tveksamt om de tillåter mer än 7 % i sina Euro VI-motorer

2) Hydrerad (vegetabilisk) olja - HVO - bla. annat just Sunpines/Preems diesel. En olja som behandlas med vätgas (utvunnet från naturgas) och i princip blir en dieselolja - men med betydligt mindre polyaromatiska kolväten. Alla dieselbilar kan köra på denna - den upfyller specen för diesel. Dock är den dyr och Finska Neste fick rejält med (berättigad) kritik för att de använde icke-certifierad palmolja som råvara för att komma ner i pris. Idag finns det inte produktion nog att sälja 100 %-ig HVO.

3) Syntetisk biodiesel - Fischer-Tropf-diesel. Finns bara i pilotanläggningar. Tekniken är förvisso känd och används med kol eller naturgas som råvara (EcoPar) men är för dyr för bioråvaror.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#490045
Jag tänkte på den vanligaste inblandningen, som oftast går under namnet RME.

HVO verkar spännande. Preem kallar den ACP Evolution Diesel. Fast bränslepriserna behöver nog gå upp till 20kr/litern strecket innan det blir riktig lönsamhet på de alternativa bränslena.
Användarvisningsbild
av FWH
#490055
RME är Rapsmetylester.
av DrY
#490061
StringerBell skrev:Jag tänkte på den vanligaste inblandningen, som oftast går under namnet RME.

HVO verkar spännande. Preem kallar den ACP Evolution Diesel. Fast bränslepriserna behöver nog gå upp till 20kr/litern strecket innan det blir riktig lönsamhet på de alternativa bränslena.
Absolut intressant - men svårare än t.ex. etanol, eftersom de bästa oljeproducerande plantorna (oljepalm) helst växer på regnskogsmark eller kräver massor av gödsel och besprutning (soja) och energiutbytet inte är lika högt. Kräver en skarp certifiering, eftersom frestelserna att fuska är stora.

Sunpine i all ära - men potentialen från skogsrester är långt ifrån tillräcklig.

Återstår också att fixa fram billig vätgas utan att använda naturgas - och det är fortfarande långt kvar innan nån har löst dieselmotorns utsläpp av nanopartiklar (=de som inte partikelfilter klarar att ta bort).

Nåväl - vi kommer att behöva HVO också.
av megalooser
#490772
Henry_Fågeljazz skrev:2. Ja, dieselbilar har varit straffbeskattade men är det förmodligen inte längre.
Om alla bilar i Sverige skulle bli helt miljövänliga imorgon (0% koldioxid etc) så skulle förmodligen skatten på bränslet vara lika stor som den skatt du betalar för bensinen idag.. Annars skulle statens totala skatteintäkter minska drastiskt vilket inte fungerar med tanke på att utgifter inte skulle minska lika mycket (koldioxid ökar förmodligen utgifterna en del men bara efter lång period när naturens "buffert" tagit väldigt slut och ett slutat tillskott skulle inte märkas så mycket på utgiftssidan).

Alternativet är en skatteväxling mot någon annan skatt med lika stort genomslag, men hur man än vänder sig så kommer man i lång loppet få betala lika mycket skatt per capita. Så det finns ingen ljusning i sikte!

Bara några uppmuntrande ord inför helgen.. :)
av AndS
#490810
megalooser skrev:
Henry_Fågeljazz skrev:2. Ja, dieselbilar har varit straffbeskattade men är det förmodligen inte längre.
Om alla bilar i Sverige skulle bli helt miljövänliga imorgon (0% koldioxid etc) så skulle förmodligen skatten på bränslet vara lika stor som den skatt du betalar för bensinen idag.. Annars skulle statens totala skatteintäkter minska drastiskt vilket inte fungerar med tanke på att utgifter inte skulle minska lika mycket (koldioxid ökar förmodligen utgifterna en del men bara efter lång period när naturens "buffert" tagit väldigt slut och ett slutat tillskott skulle inte märkas så mycket på utgiftssidan).

Alternativet är en skatteväxling mot någon annan skatt med lika stort genomslag, men hur man än vänder sig så kommer man i lång loppet få betala lika mycket skatt per capita. Så det finns ingen ljusning i sikte!

Bara några uppmuntrande ord inför helgen.. :)
Mycket bra inlägg i skattedialogen, då statens kaka brukar vara ganska konstant.
Tysta sommardäck V90

Har fram till nu kört en V90 T6 -2021 med 245[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]

Valmöjligheter kommer finnas i decennier fram[…]

Populärt att säga 100 mil per tank, men […]