Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
CHSC skrev:Själv skippade jag de integrerade barnstolarna och köpte en stol med sidoskydd och bättre nackstöd, bekvämare vid längre resor och troligtvis säkrare också.
Jag resonerade på precis samma sätt.
Varför är lösa barnstolar säkrare än fast monterade och krockprovade d:o?
/greenbay
av Amli
greenbay skrev:Varför är lösa barnstolar säkrare än fast monterade och krockprovade d:o?
/greenbay
Man har bättre huvud- och sidoskydd till att börja med (viktigt främst vid sidokollision). Sedan kan du justera bältet bättre så det ligger rätt över axel och höftparti.
Jag prioriterar säkerheten före bekvämligheten när det gäller mina barn i bilen.
Senast redigerad av 1 Amli, redigerad totalt 0 gånger.
greenbay skrev:Varför är lösa barnstolar säkrare än fast monterade och krockprovade d:o?
/greenbay
En bra stol har ordentliga skydd i sidled, dels för kroppen men främst för nacken. Dessutom sitter bältet bättre då det löper genom ögglor som håller fast både stolen och barnet.

Jag var själv med om en riktig olycka i somras med två barn, en 8-åring på sittkudde (som gott och väl hade kunnat vara integrerad) och en femåring i ordentlig stol med sido- och nackskydd. Vi blev påkörde i sidan (på 5-åringens sida) av en mötande bil i 90 kh/h och välte ner i ett djupt dike och blev liggandes på sidan. När jag väl låg därnere och såg henne 30 meter upp i luften (nja, men det kändes som det. En V70 är hög när den står på sidan...) perfekt hängandes i sin stol var jag jäkligt tacksam för att vi hade just en sådan stol. Sidoskydden tog upp all kraft och hon hade inte ett märke. Jag är helt säker på att hon fått både nack och huvudskador utan en sådan stol som hon hade eftersom hon satt på den sidan där bilen träffade oss.

Fast det ena utesluter ju inte det andra. Jag kan gott och väl tänka mig att ha integrerade kuddar just därför att man alltid har dem med sig. Det är ju dessutom bara för mindre barn som de integrerade kuddarna är sämre. Men så länge barnen får plats bra i en stol med bättre skydd får de sitta i en sådan.
Fjolnir skrev:
/greenbay
En bra stol har ordentliga skydd i sidled, dels för kroppen men främst för nacken. Dessutom sitter bältet bättre då det löper genom ögglor som håller fast både stolen och barnet.

Jag var själv med om en riktig olycka i somras med två barn, en 8-åring på sittkudde (som gott och väl hade kunnat vara integrerad) och en femåring i ordentlig stol med sido- och nackskydd. Vi blev påkörde i sidan (på 5-åringens sida) av en mötande bil i 90 kh/h och välte ner i ett djupt dike och blev liggandes på sidan. När jag väl låg därnere och såg henne 30 meter upp i luften (nja, men det kändes som det. En V70 är hög när den står på sidan...) perfekt hängandes i sin stol var jag jäkligt tacksam för att vi hade just en sådan stol. Sidoskydden tog upp all kraft och hon hade inte ett märke. Jag är helt säker på att hon fått både nack och huvudskador utan en sådan stol som hon hade eftersom hon satt på den sidan där bilen träffade oss.

Fast det ena utesluter ju inte det andra. Jag kan gott och väl tänka mig att ha integrerade kuddar just därför att man alltid har dem med sig. Det är ju dessutom bara för mindre barn som de integrerade kuddarna är sämre. Men så länge barnen får plats bra i en stol med bättre skydd får de sitta i en sådan.
Håller med om allt du skriver! Men, argumentet "man har de alltid med sig" går jag inte riktigt med på. Själv åker jag inte en meter med barnen utan ordentliga bilbarnstolar... utom utomlands på semester då man inte har något val... /PH
perhall skrev:
Fjolnir skrev:
/greenbay

Håller med om allt du skriver! Men, argumentet "man har de alltid med sig" går jag inte riktigt med på. Själv åker jag inte en meter med barnen utan ordentliga bilbarnstolar... utom utomlands på semester då man inte har något val... /PH
Nej, jag åker inte heller en meter utan ordentliga stolar till de barn som är med. Men visst kan det det uppstå situationer då man av någon anledning har tagit ut stolarna och sen måste skjutsa lite större barn.
PEETER skrev:Tror man har hamnat på en syförening
Det där inlägget har potential att stå sig hela året och bli "Årets sämsta inlägg".. Har du lite vett kvar i skallen så raderar du ditt inlägg och skriver "Felpost" istället (man kan inte lämna fältet tomt). Så kan vi ta en fika på K-Center istället ;-).

/M10
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Blankt papper :party:

Jag har en V40 D3 -17. Årsskatten på d[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte min V60 My25 för tre veckor se[…]

Du kan nog vara lung för att det är prec[…]