Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Millon skrev:Är det någon som vet om det finns samma tendenser på nyare Volvos? Jag har själv precis köpt en S60 2,4T -02 och märker av precis samma "ryck" som beskrivs i föregående inlägg. I vår andra bil, en VW passat 1,8T, går det inte att förnimma någon tillstymmelse till ryck då AC:n är igång. Är det någon som vet hur Audi/VW gruppens AC-lösning fungerar? Kopplar de verkligen in och ur kompressorn på ett sådant "bryskt" sätt?
en tvärställd motor är mer känslig då den viker sig i motorfästena i samma riktning som hjulen snurrar.

jag vet inte vad det var för ac system på din förra bil, men det finns ac kompresorer so har variabel belastning & med en sån så greppar man in men minsta belastningen för att sedan öka, detta ger inget ryck!

men jag tor att en mjukvara gör susen även i ditt fall.
Användarvisningsbild
av Driver64
Millon skrev:Är det någon som vet om det finns samma tendenser på nyare Volvos? Jag har själv precis köpt en S60 2,4T -02 och märker av precis samma "ryck" som beskrivs i föregående inlägg.
Det enda jag märker av AC:n i min V70 -03 är (bortsett från den svala luften) att det ibland väser och klickar lite svagt bakom instrumentpanelen, inga ryck.
av Droopy
Tar upp tråden på nytt igen, har samma fenomen på min V70 2,4T -02 och det börjag bli ganska så irriterande tycker jag. Är det någon här som fick ordning på problemet?
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Min gör likadant men vi har en V70 140 -01 automat på jobbet som har gått 24000 mil. I den känns inte AC utav alls.

/Henrik
av lirsa
HAde exakt dessa symptom på min V70 -02 140 HP. Ryck vid när ECC slog på och ett dovt väsande ljud. Min V70 -05 210 HP beter sig inte så. Inte ett ryck än sålänge och inget väsande ljud heller.
av Droopy
Verkar vara ett vanligt fenomen med andra ord, men är det ingen som fått bukt med problemet?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Har ni automat eller manuell. På manuella bilar jag har kört kan man ju känna inkopplingen mer eller mindre. På min nya D5a kan jag dock inte känna något längre.

På automatare snurrar ju motorn som den själv vill då convertern ju alltid slirar i oljan, där har jag aldrig lyckats känna några ryck.
Användarvisningsbild
av CarMan
Droopy skrev:Verkar vara ett vanligt fenomen med andra ord, men är det ingen som fått bukt med problemet?
Bukt med problenat? Bilen är ju byggd så!
ac tar ju 5-10 hk & detta gör ju att mtorna tappar ork + at tvärstälda motorer vridersig i motorupphängningan.
Detta är ju alltså bilens monstruktion!

om man har en kompressor med variabel slagvolym så kan man kopplar in kompressorn med liten eller ingen moprision & sedan mjukt öka, då käns inget. men detta krävar ju att hela ventilations systemet byggs om.
av vandenhoogen
På farsans 745a märker man rejält när acn kopplas in, rycker till. Och extre irriterande då den behöver fyllas på så den slår till o från stup i ett. Bilen går riktigt hackigt...

Men på S80n har jag aldrig märkt / kännt eller hört något från ac kompressorn...
av Droopy
CarMan skrev:
Droopy skrev:Verkar vara ett vanligt fenomen med andra ord, men är det ingen som fått bukt med problemet?
Bukt med problenat? Bilen är ju byggd så!
ac tar ju 5-10 hk & detta gör ju att mtorna tappar ork + at tvärstälda motorer vridersig i motorupphängningan.
Detta är ju alltså bilens monstruktion!

om man har en kompressor med variabel slagvolym så kan man kopplar in kompressorn med liten eller ingen moprision & sedan mjukt öka, då käns inget. men detta krävar ju att hela ventilations systemet byggs om.
Att bilen skulle vara konstruerad så det köper jag inte riktigt, har 3st V70 på jobbet, 1st -02 (rycker), 1st -04 (rycker ej), 1st -05 (rycker ej). Provkörde kompisens -01 och den rycker ingenting, Farsans S70 -00 rycker ej. Testat ett flertal S/V 40/50/70 och det varierar väldigt mellan bilarna hur dessa ryck när ac´n slår igång framträder. Och då fenomenet bara fins på vissa bilar kan man väll ändå inte säga att bilen är byggd så.

18k mil / 10år det som inträffar f&o[…]

Bytt lufttemperaturgivare (Fenix ​​5.2). Mitt p&ar[…]

..eller att kabeln tlll endera ABS-givaren på[…]

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]